Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Vad är det dom styr kylfläktens hastighet?
Idag när jag satte mig o körde bilen så hörde jag nått vinande ljud inne i bilen men kom fram till att fläkten går på högvarv hela tiden.
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, när motorn startas så går fläkten igång på max efter ett par sekunder.
Ingen skillnad om jag ställer om ac:n eller stänger av helt.
Tempmätaren visar bra temp hela tiden vid körning.
Någon som har nån idé? Fläkten stängs av så fort motorn stängs av.

Trevlig helg!

/Mattias
Mattii skrev:Tjena!
Vad är det dom styr kylfläktens hastighet?
Idag när jag satte mig o körde bilen så hörde jag nått vinande ljud inne i bilen men kom fram till att fläkten går på högvarv hela tiden.
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, när motorn startas så går fläkten igång på max efter ett par sekunder.
Ingen skillnad om jag ställer om ac:n eller stänger av helt.
Tempmätaren visar bra temp hela tiden vid körning.
Någon som har nån idé? Fläkten stängs av så fort motorn stängs av.

Trevlig helg!

/Mattias
Frågan är om det är AC:n som spökar eller något kopplat till motorn.
Bort med säkring på AC - hjälper det? Eller fläktar den ändå?
Någon tempgivare som spökar? (felkoder? kan du läsa av de olika givarna, med OBDII?)
Något relä som beter sig mysko? (hitta det som har med fläkt och/eller ac att göra och byt med något annat - brukar ju finnas ett par av samma sort i allafall)
Xanthopteryx skrev: Frågan är om det är AC:n som spökar eller något kopplat till motorn.
Någon tempgivare som spökar? (felkoder? kan du läsa av de olika givarna, med OBDII?)
Något relä som beter sig mysko? (hitta det som har med fläkt och/eller ac att göra och byt med något annat - brukar ju finnas ett par av samma sort i allafall)
Provade att rycka säkringen till ac:n, nummer 8 i motorutrymmet. Fläkten går fortfarande på max, ändå som hände var att det kom upp motorprestanda nedsatt i färddatorn. Försvann när ja satte tillbaks den.
Vart hittar man reläna i dessa bilar? Googlat lite men hittar inget och verkar bara va relä till kupéfläkten?
Har tyvärr ingen möjlighet o läsa felkoder just nu..
Mattii skrev:
Xanthopteryx skrev: Frågan är om det är AC:n som spökar eller något kopplat till motorn.
Provade att rycka säkringen till ac:n, nummer 8 i motorutrymmet. Fläkten går fortfarande på max, ändå som hände var att det kom upp motorprestanda nedsatt i färddatorn. Försvann när ja satte tillbaks den.
Vart hittar man reläna i dessa bilar? Googlat lite men hittar inget och verkar bara va relä till kupéfläkten?
Har tyvärr ingen möjlighet o läsa felkoder just nu..
Hade samma fel på S80 2,4D 2010. Där var det tempgivaren,som var paj
Jag tror det vanligaste felet när det gäller motorfläkten är att effektsteget (den enhet som reglerar fläkthastigheten på order av motorstyrenheten), som sitter på fläktramen och säljs som en del av själva fläktenheten tror jag, ger upp. Det gäller i synnerhet om fläkten går igång på högvarv trots att tempmätaren fortfarande står på noll och felet inte försvinner om ACn slås av. Felkodsläsning, helst med läsare specifikt avsedd för bilen, kan möjligen ge mera precist besked fast då kanske främst genom att utesluta andra alternativ. Vet inte om det finns någon felkod för fel på just effektsteget. Det blir inte sällan samma typ av fel på kupéfläkten i P2-bilarna och jag vet att det i fallet inte finns någon felkod som fångar det felet.
andersuw skrev:Jag tror det vanligaste felet när det gäller motorfläkten är att effektsteget (den enhet som reglerar fläkthastigheten på order av motorstyrenheten), som sitter på fläktramen och säljs som en del av själva fläktenheten tror jag, ger upp. Det gäller i synnerhet om fläkten går igång på högvarv trots att tempmätaren fortfarande står på noll och felet inte försvinner om ACn slås av. Felkodsläsning, helst med läsare specifikt avsedd för bilen, kan möjligen ge mera precist besked fast då kanske främst genom att utesluta andra alternativ. Vet inte om det finns någon felkod för fel på just effektsteget. Det blir inte sällan samma typ av fel på kupéfläkten i P2-bilarna och jag vet att det i fallet inte finns någon felkod som fångar det felet.
Nu vet jag inte hur effektsteget är funtat men något i mig säger att fläkten då skulle dra igång direkt?
I detta fallet verkar det ju dröja några sekunder, som att något antingen ger fel värde, något relä som får spel eller lämnar felaktig information, och motsvarande.
Finns det flera tempgivare? En för just fläkten, eller går den på motortempen? Sitter det flera i motorn? Vilken styr fläkten? ...

En kollega hade en bil vars motor ibland fick spel (syntes inget på tempmätaren i bilen) men då jag kopplade in min OBDII-läsare så kunde jag se att tempgivaren plötsligt kunde ge typ -50 grader varpå motorn såklart fick hicka och varvade för att lösa detta, men sekundrarna efter visade den +47 och varvet gick ner, och så höll det på. Detta märktes som sagt på motorn, men mätaren i bilen visade inte några ledtrådar alls.
Om fläkten drar igång direkt beror lite på hur felet i effektsteget närmare bestämt ser ut. Jag har hört talas om fall där fläkten fortsätter att gå på högvarv även med tändning av och nyckel ur. Men så är det uppenbarligen inte här. Alltså är effektsteget fortfarande öppet för signaler från ECM om fläkt på/av och det kan ta lite tid innan ECM är helt vaken och skickar den signalen till fläkten. Samtidigt kan det vara så att signalen från ECM om hur fort fläkten skall gå (alltifrån noll till full hastighet) inte respekteras av effektsteget utan den kör bara med full fart.

Jag har inte läst på om motortempgivare men jag skulle tippa på att det bara finns en enda för kylvätskan (varför ha flera i en bil där informationen från givaren enkelt går att dela via CAN-nätet?) och att det är den signalen (plus vissa andra, t.ex. AC-behov) som utgör grunden för ECMs styrning av fläkten.

Sedan är jag alls inte säker på att det verkligen är effektsteget det är fel på. Men det är en rimlig hypotes med tanke på vad vi vet (kylvätsketemperatur normal enligt mätare i alla fall; skadar förstås inte att läsa på annat sätt och ingen reaktion på vad man gör med ACn samt att dessa effektsteg har en viss felbenägenhet).
andersuw skrev:Om fläkten drar igång direkt beror lite på hur felet i effektsteget närmare bestämt ser ut. Jag har hört talas om fall där fläkten fortsätter att gå på högvarv även med tändning av och nyckel ur. Men så är det uppenbarligen inte här. Alltså är effektsteget fortfarande öppet för signaler från ECM om fläkt på/av och det kan ta lite tid innan ECM är helt vaken och skickar den signalen till fläkten. Samtidigt kan det vara så att signalen från ECM om hur fort fläkten skall gå (alltifrån noll till full hastighet) inte respekteras av effektsteget utan den kör bara med full fart.

Jag har inte läst på om motortempgivare men jag skulle tippa på att det bara finns en enda för kylvätskan (varför ha flera i en bil där informationen från givaren enkelt går att dela via CAN-nätet?) och att det är den signalen (plus vissa andra, t.ex. AC-behov) som utgör grunden för ECMs styrning av fläkten.

Sedan är jag alls inte säker på att det verkligen är effektsteget det är fel på. Men det är en rimlig hypotes med tanke på vad vi vet (kylvätsketemperatur normal enligt mätare i alla fall; skadar förstås inte att läsa på annat sätt och ingen reaktion på vad man gör med ACn samt att dessa effektsteg har en viss felbenägenhet).
Du kan ju tänka dig ha en motortempgivare i motorn och en termostatgivare för kylvätskan som sjuntas ut i radiatorn, som exempel. Många gånger vill du ju mäta på olika ställen, särskilt i moderna motorer där temperatur är ytterst viktigt för att optimera förbränning med mera. Och rent logiskt vill du ju styra fläkten baserat på värmen som går i retur från radiatorn. Om den kyls tillräckligt så behöver ju inte fläkten snurra. Mäter du på motorn kan den ju vara för varma när du väl börjar kyla.
Du kan ju dessutom vilja ta hänsyn till yttertemperaturen, särskilt på den bilar som har kylargardin.

Om man inte hittar felkoder och suspekta givarvärden via OBD skulle jag försöka få fatt ibland schema för detta och börja utesluta de delar som är mätbara. Går det Åtta mäta effektsteget? Eller triggas manuellt med någon spänningsvariation?
Xanthopteryx skrev:Du kan ju tänka dig ha en motortempgivare i motorn och en termostatgivare för kylvätskan som sjuntas ut i radiatorn, som exempel. Många gånger vill du ju mäta på olika ställen, särskilt i moderna motorer där temperatur är ytterst viktigt för att optimera förbränning med mera. Och rent logiskt vill du ju styra fläkten baserat på värmen som går i retur från radiatorn. Om den kyls tillräckligt så behöver ju inte fläkten snurra. Mäter du på motorn kan den ju vara för varma när du väl börjar kyla.
Visst är mäter man på flera ställen för att optimera förbränningen, t.ex. temperaturen på insugsluften. Men om dessa givare även används för att styra fläkten är en annan fråga.
Xanthopteryx skrev:Du kan ju dessutom vilja ta hänsyn till yttertemperaturen, särskilt på den bilar som har kylargardin.
Oavsett om systemet tar någon direkt hänsyn till yttertemperaturen eller inte bedömer jag det som rätt osannolikt att detta värde skulle vara felaktigt till den grad att det får systemet att sätta fläkten på fullvarv fastän motorn är kall enligt mätvärdet för kylvätsketemperatur. Om yttertemperaturen mäts någotsånär korrekt kan ju också TS se utan problem eftersom den visas i kombinationsinstrumentet.
Xanthopteryx skrev:Om man inte hittar felkoder och suspekta givarvärden via OBD skulle jag försöka få fatt ibland schema för detta och börja utesluta de delar som är mätbara. Går det Åtta mäta effektsteget? Eller triggas manuellt med någon spänningsvariation?
Visst, men om man behöver gå så långt vet vi ju inte ännu. Och jag skulle pröva de enklare grejerna, t.ex. felkodsläsning, först, innan jag grävde ner mig i alla detaljer.
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Du kan ju tänka dig ha en motortempgivare i motorn och en termostatgivare för kylvätskan som sjuntas ut i radiatorn, som exempel. Många gånger vill du ju mäta på olika ställen, särskilt i moderna motorer där temperatur är ytterst viktigt för att optimera förbränning med mera. Och rent logiskt vill du ju styra fläkten baserat på värmen som går i retur från radiatorn. Om den kyls tillräckligt så behöver ju inte fläkten snurra. Mäter du på motorn kan den ju vara för varma när du väl börjar kyla.
Visst är mäter man på flera ställen för att optimera förbränningen, t.ex. temperaturen på insugsluften. Men om dessa givare även används för att styra fläkten är en annan fråga.
Det var ju det där som var så lurigt med kollegans bil - motorn spelade rövare, tempmätaren i bilen visade inget konstigt, men via OBD fick jag fram att en tempgivare spökade. Frågan är vad då mätaren i instrumenthuset visar? Är det någon fördröjning? Tar den från en annan tempgivare på motorn? E.t.c. Därav mina funderingar kring eventuella övriga givare som kan spela in. (tänk vad lätt det vore om man fick med det schematiska när man köper bilen =) )
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Om man inte hittar felkoder och suspekta givarvärden via OBD skulle jag försöka få fatt ibland schema för detta och börja utesluta de delar som är mätbara. Går det Åtta mäta effektsteget? Eller triggas manuellt med någon spänningsvariation?
Visst, men om man behöver gå så långt vet vi ju inte ännu. Och jag skulle pröva de enklare grejerna, t.ex. felkodsläsning, först, innan jag grävde ner mig i alla detaljer.
Vilket var det jag skrev - "Om man inte hittar..." =) Självklart skall man börja med det enklaste (och billigaste!) först. Jag försökte bara belysa att det inte alla gånger behöver vara så enkelt utan att det mycket väl kan spela in andra suspekta faktorer. Vet jag läste en gång om en bil där motorlampan tändes. Felkoder e.t.c. gav inget vettigt men till slut kom de fram till att en yttertempgivare spökade vilket gjorde att styrenheten till motorn fick hicka vilket renderade i följdverkningar.
Det är ju så inih-e med givare och korsberoende i dag på bilar så man kan ju bli galen för mindre.
Visst kan man byta delar på måfå men det är ju som Bosse Bildoktorn säger: Det är som att kasta pil med förbundna ögon.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]