Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
Det är säkert väldigt bekant för många att de stänkskydd i plast som Volvo erbjuder till S60/V70N sitter väldigt lågt. Jag tycker att det ser ut som om det inte finns mer än 5 cm till marken och mina är helt korrekt monterade. Den ena hade ramlat av innan köpet förmodligen av allt skrapande, men det var bara att nita fast igen. Mina tar i nästan alla gupp och gatstenar och jag smyger över dem så gott det går. Stänkskydden bak är ju inte likadana utan där finns det mer spelrum.

Är det någon som provat att förkorta de i fram på något sätt som blir snyggt? Tigersåg? Det skulle vara bra om man kunde kopiera ett redan lyckat projekt
av andersuw
Nej det är inte välbekant för mig att stänkskydden går för långt ner. Jag har ju en V70 -02 som ju väsentligen är samma bil som din S60 fram till mittstolparna och jag har stänkskydd både fram och bak. Var ute och mätte och de där fram har en markfrigång på ca 11 cm och de där bak ca 16 cm. Stänkskydden fram tar i lite när jag kör ner från en normalhög trottoarkant men inte när jag kör ner från en trottoarkant som är lite sänkt för att bilar skall kunna passera utan problem. Jag har också flera farthinder på den gata där jag bor och jag kan passera dem i rätt hög fart utan att stänkskydden tar i.

Är du säker på att du har rätt stänkskydd fram och att de är rätt monterade? Mätte längden på mina fram och de är ca 28 cm mätt från översta kanten på sidan av stänkskärmen ner till den raka delen av bottenkanten.
av 2ägaren
V70 02a och mina tar i på lite för korta farthinder "ica maxi bla" samt på svärmors håliga grusväg. Orginal fälg, ej sänkt. Tankarna har slagit mig att demontera dem, men fördelarna med att behålla dem vinner alltid :)
av Dextre
Jag har inte sänkt den och bilens intryck och tidigare ägare säger mig att ingen annan gjort det heller. Det finns bra bilder på bilen med de fälgar som sitter på och däcken här: https://www.garaget.org/?car=399917

De tar i fartgupp i låghastighetsområden (typ parkeringsplatser som har branta korta gupp) och inte de vanliga på trafikerade vägsträckor. Varje gång jag åker över i krypfart vänder sig alla om i förvåning. De tar i vägkanter som inte är sänkta för infarter och jag är inte van vid bilar med stänkskydd som tar i på det sättet, men det verkar ju vanligt då. Det är väl ungefär som ni beskriver. Det ena stänkskyddet hittade jag i bakluckan när jag köpte bilen. Det såg ut som om det helt enkelt åkt av, men jag nitade fast det igen och det sitter bra. Baktill saknades också den ena men då fick jag köpa ny original på Volvo. Där är avståndet betydligt större.

Avståndet fram verkar dock vara lite kort. Jag mätte till runt 5-6 cm från marken och från den längsta punkten upp på hjulhuset så är det ungefär 30 cm till lägsta punkten innan buffertsträckan till marken. Jag skulle kunna lägga upp bild, men monterade stänkskärmar är med på bilderna på Garaget.org även om det inte är inzoomat.

Jag har svårt att tro att det är fel stänkskärmar för de sitter ju som gjutna mot hjulhuskanten och man kan inte montera dem fel egentligen. Då sitter inte nithålen rätt.
av andersuw
5 à 6 cm markfrigång låter ju som i minsta laget och bara hälften av vad jag har. Spontant skulle jag också säga att främre stänkskydden sitter lite för lågt eller är lite för långa när jag tittar på bilderna på din bil. Får gå ut imorgon och kika på min egen igen och se om jag kan ta lite bilder så att vi kan jämföra. Möjligen kan också SBergdahl ha rätt i att bilen ligger lite väl lågt över hjulhusen. Men jag är osäker.
av Dextre
Jag tog bilder på morgonen innan jag åkte iväg. Det blev inte så bra bilder så det är väl inte så mycket tydligare. Jag såg lite V70 på vägen men ingen av dem hade lappar att jämföra med. Närbilder på nitarna gav inte så mycket extra. Att de är felmonterade tvivlar jag på eftersom de har nischer i plasten som passar precis med karossen. Däremot skulle det kunna vara en annan modell än original teoretiskt. Eller låg bil. Fjädrarna låter inte illa och är inte särskilt mjuka.

Bild

Bild

Bild

Angående att avståndet är större på de jag köpte som garanterat var original så var det de som sitter i bak. Rent teoretiskt skulle det kunna vara en annan sort fram. Nitfästena verkar inte ta så mycket stryk för jag smyger alltid över kanterna, men det är ju ett tydligt skrapljud både inne i bilen och utanför.

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]