Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bussamorbror
Tjena

Det sedvanliga ... bromsfel,stanna omgående visar min Volvo V70 2,4t -00

Jag har bytt abs enheten till en renoverad om laddad men samma fel kvarstår
Nu har jag fått hem nya givare bak v + h men ... kan ngn ge mig en guide framförallt VAR kontakten sitter

Jag orkar inte med att bilen hackar som en traktor längre när allt annat funkar bra på bilen

Andreas
Användarvisningsbild
av Någonting
Har du läst av felkoder? Det krävs ganska mycket tur om du ska hitta rätt genom att byta delar på måfå.

Se till att du får koderna utlästa med en Volvo-specifik felkodsläsare. Generella läsare hanterar endast motorkoder, inte koder relaterade till ABS mm.
av Bussamorbror
Hej igen alla

Jag har fortfarande ans problem "bromsfel,stanna omgående" men nu har jag fått bilen felsökt & får fram abs0095 som tydligen är sensorn till gaspedalen sen får vi fram p1633 & DEN är det stora problemet!

Jag har fött abs styrenheten utbytt till en renoverad men ingen förbättring, dom menar att det kan va så att abs styrenheten inte får ngn signal från cem "tror jag de va" annars rätta mig ...

Kan ngn kunnig inom detta volvo problem kontakta mig då bilen går så hackigt vid växling samt gas & när man släpper gasen ..

Mvh
Andreas
av andersuw
Vad har du använt för läsutrustning? ABS-0095 är en felkod i Volvos format. P1633 är en kod i generiskt OBD-format. Om läsaren klarar att läsa koder enligt Volvos eget format borde den rimligen klara att leverera alla felkoder i det formatet.

ABS-0095 betyder att det är fel på CAN-kommunikationen med ABS-styrenheten. Tänkbara felorsaker är fel på ABS-styrenheten, fel på CEM (centraldatorn), interferens från annan styrenhet på nätet, eller fel på kablaget. Om du är säker på att den ABS-enhet som du monterat är OK, inklusive dess programvara (du skriver att den är omladdad men det borde knappast varit möjligt så länge CAN-kommunikationen med ABS-enheten inte fungerar) kan man kanske misstänka kablagefel i första hand.

P1633 finns inte med i Volvos tabell för översättning mellan generiska och Volvospecifika koder. Men efter vad jag kan se när jag googlar skall det signalera fel på någon pedalsensor. Det är dock osäkert hur man skall tolka dessa generiska koder och att du fått fram den skulle möjligen bara kunna vara en biverkan av den uteblivna CAN-kommunikationen med ABS-enheten.
av Bussamorbror
Hej alla

Tänkte nu va det ett tag sen jag la ut om abs hjälp

Alla hjullager,abs givare samt abs ringarna e bytta men ändå tänds abs & stc lampan ibland för att sen va släckta nästa gång ... bilen är tömd många ggr på felkoder samt körd & testad med instrument under körning för att se var den tappar ev kontakt ... systemet spelar oss ett spratt då den säger att v bak tappar kontakt men felkoden visar givare v fram ...

Detta går ju dock att leva med men visst nu har bytt allt i själva broms systemet som läser själva signalerna även fått styrenheten utbytt igen för att se om förra renoverade inte va bra "recar"

Ngn som har en ide???

Den e lite svajig i tomgången ibland menaccelerar bra & jämnt vilket känns tydligt då den är steg 2 Chippad.

Ge mig idéer för jag ger inte detta ännu!
Användarvisningsbild
av johnnype
Som Anders redan skrivit så får du ge oss alla koder som dyker upp i volvo format, alltså i formen ABC-1234.

Man kan misstänka kedjan mellan CEM och noderna på HS-CAN i ditt fall, felsök först genom att mäta upp resistansen i CAN-nätet. Se till att koppla bort batteripolen också.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]