Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plangkjaer
Hur pass trovärdig är uppgifterna man får från färddator, aktuell bensinförbrukning, genomsnitt förbrukning, antal km till tom tank. Kan man lita på de siffror som visas, vad säger Ni ?
av MickeM
Vi säger först att du postat i fel forumkategori för en V70 2001. (V70N)
Helt annan kaross och elektronik än V70I som diskuteras här.

Man skall alltid rent generellt ta siffror ur färddator med en nypa salt.
Snittförbrukningen får du lägga på nån tiondel eller så. Dvs 0,86 är 0,88 eller 0,9 verkligt typ.
Alltid i alla bilar, och "märkligt" att dom inte visar för mycket.....

Samma med mil/resterande tank.
Den uträkningen baseras på de senaste milen. Inte förbrukningssnittet den anger, som du kan nolla själv.
Därför kan den visa fel mil till tom en stund om du nyss dragit husvagn, tex....
Men strunt samma. Varför köra så på gränsen?
av andersuw
Lucif3r skrev:Det enda värde man egentligen kan lita på är aktuell förbrukning, förutsatt att datorn inte med flit är programmerad för att visa för lite eller för mycket.
Inte det heller. Genomsnittsförbrukning baseras på de siffror du ser som aktuell förbrukning så om genomsnittsförbrukningen underskattas får du samma underskattning när du tittar på aktuell förbrukning.

Sedan finns det i undantagsfall färddatorer som visar helt rätt, t.ex. den i min 855 T5 -94. Den stämde perfekt både ifråga om förbrukning och genomsnittlig hastighet. Färddatorerna i min V70 T5 -02 och V70 D4 -15 visar däremot ca fem procent för låg förbrukning och ca 5 km/h för hög genomsnittshastighet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Kena skrev:Men nu när vi ändå har det på tal, vad är det för manick som mäter förbrukningen egentligen?
Det är väl ECU:n som mäter utifrån spridarnas öppningstider.
av andersuw
Jepp. Kanske enda alternativet om man vill ha bra mått på momentanförbrukningen. När det gäller genomsnittet vore det kanske bättre att gå på tankmätare och vägmätare.
av Provocative77
Jag har nu hunnit med tre bilar av samma generation samt några V40 i samma årsmodell. Med hjälp av miniräknaren så har jag räknat ut att alla stämde sånär som på någon decimal. Likaså har jag alltid en viss koll på pumpen när jag tankar o har ständig koll med huvudräkning.
Nu när jag kör den äldsta sett till antal år den levt så stämmer medelförbrukningen. Skulle nog vilja påstå att just den funktionen funkar riktigt bra på Volvobilar.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]