Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jörgen1971
Har bekymmer med min V70 02:a. Batteriet blev tömt, så gick inte att låsa upp bilen. Nyckeln passar bara i tändningslåset, och inte i dörren. Lyckades efter lite lirkande med ståltråd få upp motorhuven med en ståltråd genom fönsterlisten. Testat med startkablar för att få ström så att jag kan få upp dörren, men lyckas inte.. det enda som sker är att larmet går när jag försöker få ström till bilen. Någon som har ett bra tips om hur jag kan ta mig in?
av andersuw
Om du har fått upp motorhuvet bör du kunna ladda batteriet via pluspolen i motorrummet och lämplig jordanslutning. När bilen väl fått lite ström bör du kunna öppna via fjärren.

Du får dessutom sannolikt upp dörren också med nyckeln om du smörjer låset ordentligt och sedan tålmodigt lirkar med nyckeln en stund. Viktigt att inte använda för mycket våld. Då har man bara sönder låset. Lite kan man ta i men inte mycket. Väldigt vanligt att låscylindern på förardörren beckar igen på grund av att den aldrig används. Väldigt ovanligt att det faktiskt är annan låscylinder till tändningslåset än till förardörren.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är väl om någon bytt det av någon anledning.

Du får ge bilen ström och låta larmet tjuta tills den reagerar på fjärrkontrollen. Kan ta någon sekund.
av Jörgen1971
Tack för era svar. Testar vidare med startkablar lite längre tid, och ser om det går upp. Tack!
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle nog satsat på att flrsöka smörja upp förardörren eller passagerardörren sedan låsa upp med nyckel och lägga på startkablar. Larmet ska tystna när man stoppar in nyckeln i tändningslåset.
av Jörgen1971
Verkar vara mkt skit i låset, men ni har nog rätt. Innan gick nyckeln knappt in till hälften. Nu går den nästan hela vägen in. Bra tips på att få ut skit?
av Xanthopteryx
CRC Elektronikrengöring, jukla med nyckeln, mera rengöring etc. Rikligt. Brukar bli finemang.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]