Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JK24T
Fick igår göra en panikbromsning för att unvika en utfarande yngling, dvs full broms med ABS puserande på torr asfalt i ca 60km/h.
EFter denna inbromsning växlar automatlådan lite lustigt med ett "släpp" mellan tvåan och trean och endast där, känns likadant som innan Volvo bytte en ventil på garantin, tro det hette B4-valve cover.
Kan inbromsningen ha påverkat lådan ?
Kan en återställande av adaptionen åtgärda ?

Emotser alla tips då det känns ganska konstigt att lådan skulle kunna ta skada av en inbromsning.

- Johan
Användarvisningsbild
av #27
Hur långt har bilen gått?
av JK24T
7000 mil

- Johan
Användarvisningsbild
av CarMan
beskrivningen låter som ett frasig B4 lock. när bytes detta? är det mycke länge sedan så kanske du fått gamla modellen & den här tvärbromsningen har fått brickan att lossan.

ny mjukvara & ett nytt lock skule jag börja med
Användarvisningsbild
av ateist75
CarMan skrev:beskrivningen låter som ett frasig B4 lock. när bytes detta? är det mycke länge sedan så kanske du fått gamla modellen & den här tvärbromsningen har fått brickan att lossan.

ny mjukvara & ett nytt lock skule jag börja med
Hej!
Hur mycket kan det kosta(cirka) att byta B4 lock?
Jag har tänkt göra detta länge då min bil växlar ganska gårt mellan 2 och 3 växel.
av JK24T
Tack CarMan

Börjar med att rycka batterikabeln och ser om det blir någon skillnad.
B4 byttes -03 efter att jag hade klagat på ryck och slir.

Måste vara klena grejor det där om en nit kan skada lådan.... undrar när Volvo kommer med en DSG-låda. Körde en DSG bil härom dan och blev på nytt imponerad... hmmm det lutar åt Audi nu :)

- Johan
Användarvisningsbild
av CarMan
JK24T skrev:Tack CarMan

Börjar med att rycka batterikabeln och ser om det blir någon skillnad.
B4 byttes -03 efter att jag hade klagat på ryck och slir.

Måste vara klena grejor det där om en nit kan skada lådan.... undrar när Volvo kommer med en DSG-låda. Körde en DSG bil härom dan och blev på nytt imponerad... hmmm det lutar åt Audi nu :)

- Johan
jag har aldrig förut hört talas om att en hård inbromsning har orsakat nåt knas i lådan, men din beskrivning lät som B4-locket.

B4-locket har en brucka som är nitad i botten, denna nitning är lite klan, därför har nya B4-lock brickan fast satt men en låsring.
byttes ditt låck 03, så är det inte omöjligt att du fick ett likadant lock som det som satt på lådan från början.
av JK24T
Tack !
Jag börjar med batterikabeln så får jag se om det blir nån skillnad. Det börjar ju bli dax att byta bil så jag kanske får leva med det en tid.

- Johan
av LJN
-Och felet är väl känt av Volvo och ett "solklart" fall på ett typiskt fabrikationsfel!

Tar Volvo något ansvar för detta, nej....

Och får man större/kostsammare problem med sin GT-låda så får försäkringsbolagen står för kostnaderna minus självrisken.

Så det är hela försäkringskollektivet (vi kunder alltså ) som får stå för dessa fabrikationsfel som biltillverkarna inte vill ta ansvar för.

Är förvånad att inte bolagen gör som TryggHansa gjorde för några år sedan: -Dom vägrade att stå för motorskadorna på några av Saab,s modeller. Vad hände då, Saab vaknade till och tog på sig ansvaret.
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:-Och felet är väl känt av Volvo och ett "solklart" fall på ett typiskt fabrikationsfel!

Tar Volvo något ansvar för detta, nej....

Och får man större/kostsammare problem med sin GT-låda så får försäkringsbolagen står för kostnaderna minus självrisken.

Så det är hela försäkringskollektivet (vi kunder alltså ) som får stå för dessa fabrikationsfel som biltillverkarna inte vill ta ansvar för.

Är förvånad att inte bolagen gör som TryggHansa gjorde för några år sedan: -Dom vägrade att stå för motorskadorna på några av Saab,s modeller. Vad hände då, Saab vaknade till och tog på sig ansvaret.
Det var det dumaste jag har hör på länge!
om det nu är B4-locket, vilket vi inte vet ännu, så är detta et fel man känner till & volvo är med o betalat på en 3 år gammal bil, trots att du bara har 1 års garanti.

nämn en annan biltilverkare eller annat företag överhuvud taget som skulle vara med o betala för något som dom inte behöver.
Du har ju som kund gått med på att köpa vara trots att du vet att tilverkaren bara betlar för fel som uppkomer inom 1 år.
o jag kan inte tänka mig att du kommer upp i självrisken på försäkringen, när du ska byta B4-locket

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]