Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ztinger
Hejsan, för ca 1,5 månader sedan hörde jag ett oljud när jag gjorde en kraftig vänstersväng. Det lät ungefär som däcket tog emot i hjulhuset. Hördes bara vid den tidpunkten så jag lät det vara.
Nu har dock problemet kommit tillbaka och mycket värre, samma ljud men nu vid varje vänstersväng och det känns även märkligt när jag svänger.
Det känndes nästa som att däcken inte satt fast ordentligt så jag var tvungen att känna på bultarna men dom satt ordentligt.
Det enda jag kan komma på är servopumpen men det låter väl mer gnisslande och det borde väl inte kännas mer än att det skall vara trögt att svänga?
Nu står bilen och jag ska ringa verkstan efter helgerna, men är ändå nyfiken på vad det kan vara. V70 140 -02
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Kanske styrutslagsbegränsaren som e slut på ena sidan om det bara låter när du svänger åt ett håll?
Hade så på min förra S60, inte alls dyrt o byta heller :D

Men vänta o hör vad de andra säger här inne, jag e kass på bilar men haft samma problem därför jag svarar dig :lol:
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag tänkte också tippa på styr utslag begränsare, men det kan också vara skivan som finns bakom broms skivan, strax intill som tar emot...när du svänger , men det är väldigt sällan den gör det...
av Noodles
VolvoBengan skrev:Kanske styrutslagsbegränsaren som e slut på ena sidan om det bara låter när du svänger åt ett håll?
Hade så på min förra S60, inte alls dyrt o byta heller :D

Men vänta o hör vad de andra säger här inne, jag e kass på bilar men haft samma problem därför jag svarar dig :lol:
Slits en styrutslagbegränsare? :)
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Ingen aning... jag fick iaf byta mina, om de va slut eller om det inte fanns några, vet jag inte :lol:
Användarvisningsbild
av _Rick_
Du kan isof skifta plats på styrutslagsbegränsaren. Den slits nämligen bara på ena hörnet. Skiftar du dem så har du en ny plats att slita på :)
av jimjam
Precis vad jag gjorde på min volvo och det fungerar perfekt.

Jimjam
av stefang
Jag hade exakt samma problem för några veckor sedan. I samma veva hade jag den (V70n) inne på 26000-mil service och det var en klamma på slang för servostyrning som hade gått och läckt servoolja. Oljudet kom sig av för lite servoolja alltså.

Stefan
av Pebben
Ztinger skrev:Hejsan, för ca 1,5 månader sedan hörde jag ett oljud när jag gjorde en kraftig vänstersväng. Det lät ungefär som däcket tog emot i hjulhuset. Hördes bara vid den tidpunkten så jag lät det vara.
Nu har dock problemet kommit tillbaka och mycket värre, samma ljud men nu vid varje vänstersväng och det känns även märkligt när jag svänger.
Det känndes nästa som att däcken inte satt fast ordentligt så jag var tvungen att känna på bultarna men dom satt ordentligt.
Det enda jag kan komma på är servopumpen men det låter väl mer gnisslande och det borde väl inte kännas mer än att det skall vara trögt att svänga?
Nu står bilen och jag ska ringa verkstan efter helgerna, men är ändå nyfiken på vad det kan vara. V70 140 -02
Kolla nivån på oljan tilll styrservot, kolla även om du har nåt läckage från servon. Kan vara så att den är slut och börjat läcka. Nivån är för låg och därför låter det konstigt. Brukar även "hacka" lite när du svänger isf. Även när bilen står still och hjulet inte rullar.
av Lindeman
Hej!

Har du kollat oljenivån till servot?
Jag hade liknande problem vid svängning på min V70 och det var oljenivån som var låg helt enklet.
Lycka till... :)
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]