Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Jag har läst av felkoderna med PPC1 och fick dessa tre nedan. Jag lämnar dem både på svenska och engelska. Jag ser visserligen vad det står. Men kan någon förklara lite närmare vad de innebär i praktiken. Det är en V70 2007.

DDM 002C
Swedish
• Spegelvärme. För hög signal

English

• Door mirror heater. Signal too high

• Mirror heater. Signal too high

DDM 0022
Swedish

• Fönsterhiss hallsensor 1 och 2. Felaktig signal

• Reglage, ytterbackspegelväljare

• Reglage, ytterbackspegelväljare. Fastnat i aktivt läge

English

• Control, door mirror selector. Stuck in the active position

• Power window mechanism Hall sensor 1 and 2. Faulty signal

• Window lift Hall sensors 1 and 2. Signal faulty

DDM 0039
Swedish

• Barnsäkerhetslås

• Barnsäkerhetslås. Fastnat i aktivt läge

English

• Child-proof lock. Stuck in the active position
av andersuw
VIDA kan berätta det jag återger nedan. Vilka faktiska problem märker du i praktiken och har du provat att radera koderna och se om de återkommer? Felkodssystemet fungerar i det stora hela väl men falska alarm förekommer.

DDM-002C

Condition
If control unit registers that signal wire for external rear-view mirror defroster is short circuited to voltage supply when the function is inactive, diagnostic trouble code DDM/PDM-002C is displayed.

Substitute value
Nothing.
Possible source
Signal wire to external rear-view mirror defroster short circuited to voltage supply.

Fault symptom[s]
Engine does not start
Starter motor does not work
Mist on windows and/or external rear-view mirrors.

DDM-0022

Condition
If control unit does not register a signal from Hall sensors H1 and H2 when window-lifting motor is activated, diagnostic trouble code DDM/PDM-0022 is displayed.

Substitute value
Nothing.
Possible source
Hall sensors H1 and H2 do not work
Signal wire for Hall sensors H1 and H2 short circuited
Open circuit on signal wire for Hall sensors H1 and H2
Open circuit or short circuit to ground on Hall sensor supply wire or ground.

Fault symptom[s]
Automatic window closer does not work.

DDM-0039

Condition
If control unit registers that CS signal wire is grounded for more than 10 seconds, diagnostic trouble code DDM-0039 is displayed.

Substitute value
Nothing.
Possible source
Switch for child safety lock has stuck in one position.

Fault symptom[s]
Child safety lock not working
av Arnold
Din förklaring till koderna gav mer information. Det enda problem jag märkt var att sidofönstret på förarsidan ibland, när man skulle köra upp det, vände tillbaka ner när det var halvvägs. Då höll jag upp knappen ända tills fönstret gått i topp. Därefter har det funkat. När jag raderat koderna så körde jag motorn på tomgång en stund och läste av igen. Då hade inga koder kommit tillbaka. Jag får pröva igen om någon dag. Kan man föra en diskussion kring vad koderna innebär konkret och hur man åtgärdar felen som koderna indikerar? Om de nu återkommer.
av andersuw
Om man skall göra ett försök att beskriva koderna i någon slags kortfattad klartext skulle jag säga följande:

DDM-002C: Kortis i spegelns värmeelement eller kablaget dit. Kan bero på defekt i själva spegelglaset eller avskavda kablar, i så fall sannolikt vid överföringen mellan dörr och kaross.

DDM-0022: Fel på de givare som behövs för att auto-up/auto-down funktionen skall fungera eller deras kablage.

DDM-0039: Elektriska barnsäkerhetslåset har fastnat i endera positionen.

Det kan som sagt mycket väl visa sig vara falskt alarm. Ibland förekommer det att bilen känner av något symptom som ger felkod under en enda körcykel och nästa gång du startar är allt gott och väl igen. Felkoden ligger ändå kvar tills den raderas. Med VIDA/DiCE kan man se skillnad på om felkoden är aktiv (d.v.s. de felsymptom som utlöste den finns kvar) eller inte men med en enklare läsare som din PPC kan man bara se om koden lagrats eller inte.

Det du just nu kan göra utöver vad du redan gjort är att testköra fönsterhissen, inklusive auto-up/auto-down och spegelvärmen samt prova att slå av och på barnsäkerhetslåsen. Läs sedan felkoder igen. Om de inte återkommit skulle jag tills vidare bara se glad ut samt tuta och köra. :D
av lennart lundberg
Felkod DDM 002C
Det kan vara så att spegelglaset och värmeslingan är utbytt, exempel till Skruvats backspegelglas och som har ett annat Ohm-tal på värmeslingan än Volvo original. Detta kan ge en felkod.

Lennart
av Arnold
Jag har haft bilen några år och jag har aldrig tidigare fått dessa felkoder. Men däremot körde jag sönder den ena backspegeln mot en pelare i garaget. Jag fixade den själv och har läst av felkoder efter det utan att få dessa felkoder.
av Arnold
Igår testkörde jag fönsterhissen och slog av och på barnsäkerhetslåsen. Men hur provar man spegelvärmen? Idag läste jag av felkoder igen. Och det dök inte upp några felkoder. Så det ser ut som att det var falskt alarm. :-)-)
av andersuw
Låter bra så långt. Spegelvärmen testar du genom att slå på bakrutedefrostern. Spegelglaset bör då bli småvarmt efter en stund om allt funkar som det skall.
av lennart lundberg
Hej igen!

Har egen erfarenhet av felkod på Skruvats spegelglas och avhjälpte det med att byta till Volvo original.
Min felkod var DDM002C
Bilen är en S80 -05a.

Lennart
av Arnold
andersuw skrev:Låter bra så långt. Spegelvärmen testar du genom att slå på bakrutedefrostern. Spegelglaset bör då bli småvarmt efter en stund om allt funkar som det skall.
Yes. det hade jag ingen aning om. Ehh du menar bakrutevärmen va?
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...