Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
håller på att skruva med min v70n 01a som har börjat att gå ojämnt de började i dag , jag har tagit felkoder på den och fått 3502 och 3503 men som sagt det säger mig inget direkt vad som är fel bara att den misständer , har kollat typ överalt som jag kan se även bytat till ett par andra stift jag har ändrat spolarna men de blir samma resultat för de , vad kan vara fel på den :???:
av Schmoyoho
3502 vadå? Googla felkoderna och se om du blir klokare eller, se till att läsa ut felkoder med VIDA+DiCE.
av wipwip
jag har ju läst ut dom av autocom 2014 det är ju ett ganska kraftigt system va jag vet, men de andra kanske är bättre just för volvo då.
av andersuw
Koderna avser ECM (motorstyrenheten) vilket även Autocom lär kunna upplysa om. De betyder helt enkelt att motorn misständer så pass ordentligt att katalysatorn kan ta skada om felet inte åtgärdas. Det är troligen inte fel på tändspolarna eftersom de har egna felkoder. Däremot anger VIDA en rad andra tänkbara felorsaker:

Låg bränslenivå.
Många kallstarter utan att motorn blivit varm försämrar tändstiftens effektivitet.
Fukt, överslag vid tändstiftsbrunnar.
Skadade tändstift.
Förorenat eller felaktigt bränsle.
Igensatt vevhusventilation.
Skadad insprutare, kablage.
Felaktigt bränsletryck.
Felaktig kamaxelreglering.
Ojämn kompression.
av wipwip
har tagit komptest på den nu och de ligger helt jämt 14 kg på alla och nya stift igen men hjälper inte för de samma sak har även fyllt på en flaska med k-sprit ifall om att de skulle vara något i tanken men de tror jag inte , :???:
av wipwip
går det att mäta upp tändspolarna på något sätt typ med ommätare så att man kan se så dom fungerar
av andersuw
Enklaste sättet att avgöra om det är en tändspole som krånglar är nog att ta bort en spole i taget och se om det blir någon skillnad i motorgång jämfört med alla spolarna monterade. Om det inte märks någon skillnad när du tar bort en spole kan det vara ett tecken på att den spolen är defekt. Var försiktig när du pysslar med detta bara. Väldigt hög spänning. Rör inte spolarna med tändningen på. Sedan tror jag som sagt inte det är någon spole som krånglar eftersom felkodssystemet har egna och andra koder för spolfel. Däremot kan det finnas fler andra tänkbara orsaker än dem VIDA listar. Det enda felkodssystemet känner av i nuläget är egentligen samma sak som du redan vet: att motorn inte går rent.
av wipwip
jag testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren när bilen gick det hände ingen ting ingen skillnad vad jag vet så ska bilen dö om den funkar eller börja gå ojämnt men de gör den ju redan som sagt , kan de va så att det är den som är gången
av andersuw
Det är i vart fall inte omöjligt att problem med luftmätning eller luftläckage skulle kunna ge sådana här symptom.
av wipwip
jag har kollat alla anslutningar till vakumet och drog jag ur kontakten som jag sa så gick bilen lika bra men då fick jag en fel kod så de borde jag ju ha fått om de va kass , kollat luftmasseslangen har jag gjort , detta gä problem uppstod efter jag bytt styrväxeln på den och som jag inte behöfft gjort igenteligen för det visade sig att de va rattaxelknuten som hade börjat att rosta i lagrena lite smörja så funka de men den får ju bytas till ett nytt klart
men efter de kom detta då kul värre .

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]