Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
har en s60 2002.
Ska byta strålkastare och undrar om det finns olika?
Jag kan höja och sänka ljuset inifrån bilen.
finns det med och utan sån motor?
är det skillnad mellan årsmodeller och är det skillnad mellan s60 och v70?
har kollat på denna videon,är det nåt mer att tänka på?

Jonny
av MickeM
Alla kan höja och sänka ljuset innifrån, utom med orginal xenon, då de regleras automatiskt.
Ställmotorerna följer ofta inte med nya strålkastarna, utan får flyttas över. Enkelt.

Mig veterligen har halogenutrustade S60 och V70N lika fram till 2004.

2005 fick S60 och V70 plastglas och lite annan strålkastardesign.
Vet inte om de passar äldre modeller.
av andersuw
MickeM skrev:Alla kan höja och sänka ljuset innifrån, utom med orginal xenon, då de regleras automatiskt.
Ställmotorerna följer ofta inte med nya strålkastarna, utan får flyttas över. Enkelt.

Mig veterligen har halogenutrustade S60 och V70N lika fram till 2004.

2005 fick S60 och V70 plastglas och lite annan strålkastardesign.
Vet inte om de passar äldre modeller.
Ja det stämmer att strålkastare till S60 och V70N är utbytbara, både före och efter 2004. Men byte till de strålkastare som kom 2005 är inte att tillråda även om de går att sätta dit rent fysiskt. Styrningen av höjdregleringen är inte densamma. Jag vill minnas att strålkastarna rör sig i motsatt riktning mot den avsedda om man byter till strålkastare av typ MY -05 eller senare och inte vidtar särskilda åtgärder. Strålkastarna t.o.m. 2004 är också konstruerade för att tåla strålkastartorkare (d.v.s. har riktigt glas) medan de fr.o.m. 2005 bara tål högtrycksspolning (d.v.s. har plast istället för glas). Sedan kan man dessutom tänka sig att bilprovningen har synpunkter på att man byter till något som inte stämmer med helbilsgodkännandet.
Användarvisningsbild
av jonny692
Jag har inte xenon så då får ja leta efter strålkastare upp till 04. Jag fick på sprucket glas på besiktningen så jag ska alltså bara byta till ett helt igen.Sitter inte ställmotorn i själva strålkastaren? Eller sitter den på utsidan? Om det finns nån som har en bild så hade det vart bra ☺ Kollade lite på bildelsbasen och där hittade ja några som det stod va med ställmotor och på några stod det inget om ställmotor.
av andersuw
Möjligheten att byta glas finns mig veterligen bara på xenonstrålkastarna (t.o.m. -04). Har själv med benäget bistånd av en forumbekant gjort det bytet på min V70 -02 med originalxenon. Glaset sitter i det fallet med ett kittliknande material (inget clips och inget lim så vitt jag minns). För halogenstrålkastare finns inte glaset som separat reservdel. Tänker du möjligen på byte till ett begagnat glas?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
andersuw skrev:Möjligheten att byta glas finns mig veterligen bara på xenonstrålkastarna (t.o.m. -04). Har själv med benäget bistånd av en forumbekant gjort det bytet på min V70 -02 med originalxenon. Glaset sitter i det fallet med ett kittliknande material (inget clips och inget lim så vitt jag minns). För halogenstrålkastare finns inte glaset som separat reservdel. Tänker du möjligen på byte till ett begagnat glas?
Jag utgick nog bara från att skalet var konstruerat likadant oavsett ljuskälla faktiskt.. Och att det går på S80:n med halogen. Men du har nog rätt i att det inte går lika lätt på V70:n med halogen.

En hel begagnad strålkastare är klart enklast oavsett.
av andersuw
Ja det verkar vara en skillnad mellan S80 och S60/V70 på den här punkten. Att byta hela strålkastaren istället för bara glaset är självfallet enklare. Men glasbyte kan bli väsentligt billigare, i alla fall om man gör jobbet själv. De lösa glasen till xenonstrålkastarna kostade någon tusenlapp per styck när jag bytte på min V70 02:a för nio år sedan och det tyckte jag det kunde vara värt att slippa de gamla som hunnit bli ganska stenskotssmärglade. Men jag hade knappast kostat på mig ett par nya strålkastare. ;-)
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...