Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breaker
Gäller en V70N -00. Skulle byta vattenpump kamrem, brytrulle och spännare. Spände upp spännaren så den var i mitten av markeringen och drog runt motorn 2 varv. Markeringarna stämde men sträckaren var nu lite till vänster så jag justerade det och drog runt 2 varv till och allt stämde nu. När jag skulle starta bilen så kuggade remmen över och det är antagligen ventilsallad.
Jag har spännaren som är lite kortare och ställde insexhålet på kl.10 och sträckte upp genom att vrida medurs. Nu när jag googlat så ser jag att på nån sträckare ska man vrida moturs. Hur vet man vilken sträckare som
gäller medurs eller motors?
Användarvisningsbild
av Jazzy
Tråkigt om det har gått så illa. Är ganska säker på att du skulle ha vridit moturs, till ca. kl. 7. Du har den gamla modellen spännare (korta) på din bil och dom skall spännas moturs. Visaren skulle i vilket fall som helst pekt rakt upp vid rumstempererad motor när du är klar. När jag bytte på en tidigare V70N jag ägde, så fanns det med en utförlig anvisning i förpackningen till kammremssatsen för hur man skulle byta rem och spänna spännaren.
Den nya modellen (långa) kom på motorer från -04 nångång och skall spännas medurs till ca. kl. 2
av Breaker
Tack Jazzy. Inser nu att jag fattade beskrivningen i Vida fel. Får riva av toppen och hoppas att det "bara" gick några ventiler. Är det vanligt att det slår hål i kolvarna också?
Användarvisningsbild
av fisse
Hur pass snabbt märkte du att den gick över? Det är ju inte säkert att det blivit sallad? Det är ju lite jobb o lyfta toppen... Det är ingen B20 tyvärr :)
av malajo
Breaker skrev:Tack Jazzy. Inser nu att jag fattade beskrivningen i Vida fel. Får riva av toppen och hoppas att det "bara" gick några ventiler. Är det vanligt att det slår hål i kolvarna också?
Jag "körde av" remmen på en äldre S60 (2,4) jag hade och på den tror jag bara det var 4 ventiler som gick år skogen.
Bara lite skrap i kolvarna som jag inte gjorde något åt.
Bytte topp och den rullade på i många mil efteråt
av Breaker
Den gick inte många sekunder innan jag stängde av den, men har kört den lite längre nu efteråt när remmen är rätt. Måste nu även flytta den till ett annat ställe för att lyfta toppen och måste då köra den i en halv minut
av MickeM
Startar?
Men?
Går den bra, eller dåligt?
Om det vore fel, skulle den gå piss och/eller rent av knacka =ajabaja att ens dra runt motorn, än mindre starta.

Går den ok, så kanske du haft svintur och klarat den... = dubbel/trippelkontrollera att den är monterad rätt och kör..
av Breaker
Den går inte på alla cylindrar och knackar så det blir nog till att riva. Vet bara inte hur jag ska få dit bilen. Är 20m upp för en liten backe men går inte bogsera. Kanske går med en dragstång och en bil bak. Tack alla för svar
av MickeM
Jag antar att du inte kan bogsera den, för att garaget den skall in i, är typ på en kulle?
Därför ok att trycka in den med en stång, inte sant?

Har samma problem själv, när en ej fungerande bil ska in.
Löst det genom en stång med kulhandske på, man fäster på bilen drag (i förekommande fall) och trycker framåt.
Jag trycker med traktorn, eller fyrhjulingen medan frugan styr bilen.

Jag tycker INTE du ska köra den motorn.
Det kan leda till mycket mer skada än som redan är skedd,

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]