Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Ja, som ämnet säger så låter motorn skumt, men det är säkert i sin ordning och har förmodligen nån bra anledning :wink:

Har jag min bil på tomgång och trycker ner gaspedalen hastigt, så under en bråkdels av en sekund så låter motorn typ "orent".
Som om den går på 4 cylindrar.
Notera att den endast låter så under ett mycket kort ögonblick, kanske en halv sekund.
Sen låter motorn helt okej, rent och fräsch och allt är som det ska.

Trycker jag ner gasen mer långsamt så uppkommer inte den orena gången utan då låter den för mig som "vanligt".

Inga problem vid snabbt tryck på gasen vid körning, endast på tomgång, likaså kall som varm.

Är det normalt att motorn under en halv sekund vid hastigt nertryckande av gaspedalen på tomgång kan/ska låta så?

Man blir ju helt nojjig när det gäller motorn :cry:
av Frigge
Skulle tro att ljudet uppkommer pga att den inte "hänger" med riktigt när man gör så. Det blir ju en väldans massa luft som kommer in snabbt som den inte hinner kompensera med bränsle till.
Detta säger jag då utan att ha hört ljudet så det är ju bara en gissning :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Och om det nu är så, så är det inget man gör åt det utan slutar bara fundera på om motorn är kass?

Den fungerar ju i övrigt så det kanske skulle visa sig på andra sätt om den nu va trasig?

Kanske nåt med styrenheten?
av Frigge
VolvoBengan skrev:Och om det nu är så, så är det inget man gör åt det utan slutar bara fundera på om motorn är kass?

Den fungerar ju i övrigt så det kanske skulle visa sig på andra sätt om den nu va trasig?

Kanske nåt med styrenheten?

Ja, om det är som jag säger så slutar man helt enkelt fundera på det.
Enklast är ju att du låter någon med vant öra lyssna på ljudet för at vara säker.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Toppen... Nån annan med nåt annat svar?
av Hellrider
VolvoBengan skrev:Toppen... Nån annan med nåt annat svar?
åk till seriös verkstad å kolla,ganska vanligt att ventilerna nöter ner sig på din årsmodell,ca en produktion på 1 1/2 månads bilar hade detta problem,vågar inte säga vilka månader för då blir folk tokiga
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Vad menas med att ventilerna nöter ner sig? :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Har pratat med Helmia Bil i Karlstad idag.
Förklarade mitt problem in i minsta detalj som jag gjorde här på forumet.

Svaret blev precis som Frigge beskrev (RO)

Herrn på Volvo sa att det va något med att det blev ett snabbt eller för stort vacuum på den lilla sekunden, ja jag vet inte men Frigge har ju koll!

Det va inget att åka in till verkstaden för iallafall, så då får man fira julen med lugn o ro :roll:

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]