Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hej alla glada!
Nu när vi var påväg hem ifrån västkusten så började det durra ganska högt vänster fram och jag upplevde att bilen började dricka lite mera (kan inbilla mig med). När jag kör inom stan tex så händer de aldrig men kommer jag upp i 90km/h eller mer så börjar det igen. Fälgen blir lite varmare än den högra. Tycker att de låter liite mer då jag svänger höger med då de låter. Kan detta vara hjullagret som har gett upp kanske? :s

Bilen har rullat 24xxx och servad enligt servicebokens alla regler :p
av andersuw
Skulle möjligen kunna vara hjullager men tycker snarare symptomen pekar på lätt anliggande broms.
Användarvisningsbild
av DooZeR
andersuw skrev:Skulle möjligen kunna vara hjullager men tycker snarare symptomen pekar på lätt anliggande broms.

Men om det är en lätt anliggande broms, durrar de så förbaskat av det med? :s
av andersuw
Har aldrig hänt mig personligen men enligt rapporter jag sett här på forumet är svaret ja. Hjullagerfel har jag själv haft och då hördes felet väl så bra i lägre fart som i högre.
Användarvisningsbild
av DooZeR
andersuw skrev:Har aldrig hänt mig personligen men enligt rapporter jag sett här på forumet är svaret ja. Hjullagerfel har jag själv haft och då hördes felet väl så bra i lägre fart som i högre.
Men kan ett hjullager göra så en fälg blir varm? Är kluven nu... xD
av jonko
DooZeR skrev:
andersuw skrev:Har aldrig hänt mig personligen men enligt rapporter jag sett här på forumet är svaret ja. Hjullagerfel har jag själv haft och då hördes felet väl så bra i lägre fart som i högre.
Men kan ett hjullager göra så en fälg blir varm? Är kluven nu... xD
Ja det kan det, men då ska det vara bra jävla dåligt enligt min erfarenhet och det blir inte anliggande broms varmt heller för den delen.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av andersuw
DooZeR skrev:Men kan ett hjullager göra så en fälg blir varm? Är kluven nu... xD
Det kan det kanske om det är tillräckligt illa ställt. Men som sagt tycker jag anliggande broms ligger närmare till hands av bl.a. det skälet.
Användarvisningsbild
av DooZeR
andersuw skrev:
DooZeR skrev:Men kan ett hjullager göra så en fälg blir varm? Är kluven nu... xD
Det kan det kanske om det är tillräckligt illa ställt. Men som sagt tycker jag anliggande broms ligger närmare till hands av bl.a. det skälet.
Börjar tro det med just nu. För nu när vi tog en runda med bilen här i stan för att handla så kände jag på fälgen efteråt då vi kom hem (kanske 1mils körning 50hm/h) så var den jummen men inte den andra sidan :/

Vet ni va de kostar att byta oket om det är så att det är de som måste göras? Alternativt ett utbytesok? :/
Ska höra dock med motorstyrkan då jag inte har tid eller plats för att fixa detta själv men tänkte om ni kanske visste i runda slängor.
Om nu bromsbeläggen är slitna efter allt detta, byter ja på båda sidor på en gång de är väl lika bra?

Edit: Skruvats bromsok är dom nått att ha? Hyffsat pris i alla fall på deras egna 995:-
https://www.skruvat.se/Bromsok-P13781.aspx
av rid54
Låt föralldel verkstaden fastställa felet... om det nu inte är bromsrelaterat är det ju kanske lite onödigt att byta ok eller så.
Användarvisningsbild
av Jazzy
Det behöver ju inte ens vara så at du måste byta oket. Det kan vara at bromsbeläggen kärvar sån att det enda som behövs är att göra ren glidytorna, och eventuellt nya bromsbelägg.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]