Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselnordlöf
Har en XC70 -04 med D5an, färddatorn visar 26% fel jämfört med pump sett över alla tankningar (11st) sedan jag köpte bilen. Färddatorn visar en lägre förbrukning än verkligheten.

Det sitter ingen effektbox i den som orsakar missvisningen, så jag funderar på om man kan kalibrera färddatorn?
robinb3rgsten skrev:Kör du mycket med värmaren? För den är inte medräknad i förbrukningen på färddatorn men så mycket fel borde det knappt bli ändå
Värmaren drar väl cirkus 0,5 liter i timmen så den bör inte kunna göra en så stor skillnad precis som du är inne på. Och på tankningarna i september skiljde det från 1,9-2,3 dl/milen mellan pump och färddator och då körde jag inte ens värmaren för fläkten i värmaren satt lös. Nu skiljer det aningen mer men det tillskriver jag värmaren.
av andersuw
Så vitt jag vet finns inget sätt att kalibrera färddatorn. Men den avvikelse du har är så stor att jag starkt misstänker att det är något fel någonstans. Om man undantar specialfallet med värmarkörning får man kanske räkna med en avvikelse på runt 5, i värsta fall 10, procent. Men 26 procent är avsevärt mer än jag kan minnas att jag någonsin hört talas om tidigare. Jag har också med rätt stor noggrannhet mätt upp avvikelsen på alla de bilar med färddator jag själv ägt och aldrig varit över 5 procent. Resultaten räknat i procent högre verklig förbrukning har varit 0 (850 T5 -94), 4 (V70 T5 -02) och 5 (V70 D4 -15).

Vet inte riktigt var man skall börja leta men har du kollat hur mycket andra värden som färddatorn registrerar avviker från de verkliga och från dem du kan läsa av på andra ställen i bilen? Jag tänker här på a) genomsnittlig hastighet och b) körd sträcka. Det förstnämnda är ju lätt att stämma av mot både hastighetsmätning via GPS och hastighetsmätning via kombinationsinstrumentet. Bara att köra ett stycke med farthållaren på en sträcka där du inte blir störd av en massa trafik som gör att du måste anpassa hastigheten. Det behövs ju ingen lång sträcka. Hur färddatorns uppgift om körd sträcka förhåller sig till den faktiskt körda sträckan är ju också rätt lätt att mäta upp utan att man behöver köra särskilt långt.

Jag har själv aldrig kontrollmätt körd sträcka men däremot hastighetsvisningen. Resultaten i det fallet låg i en viss mening väldigt nära dem för förbrukning, d.v.s. färddatorn visade högre hastighet än den faktiska med 0 km/h (850 T5 -94), 4 km/h (V70 T5 -02) och 5 km/h (V70 D4 -15). I jämförelse med kombinationsinstrumentets visning var avvikelserna 7 km/h (850 T5 -94), 0 km/h (V70 T5 -02) och 0 km/h (V70 D4 -15).
av Ceska
På min diesel stämmer inte heller färddators siffror med verkligheten, beror på årstiden sommar ca 30 % och vinter ca 35-40 % högre verklig förbrukning, och här pratar vi om första generations D5 (med svartkåpa). Att det är något stort fel tror jag inte, då jag själv oftast ligger under fabriksdeklarerad verklig förbrukning.
av andersuw
Ja det låter som en rimlig förklaring. De kanske också slits mer på en diesel än på en bensinare där jag aldrig hört talas om så stora avvikelser som vi ser exempel på här.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...