Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscar89
Helljuset på min bil har slutat att fungera. Går att ljustuta men helljuset stannar ej. Har bytt helljusreglaget "armen" samt kollat säkringar. Har även bytt ljusomkopplaren som sitter ovanför V-knä. Klickar till i relät när jag tänder helljuset så det borde vara helt.
av andersuw
Befogad fråga! Med vredet i läge 0 får man bara halvljus plus ljustuta. Man kan inte slå på helljuset permanent. Med vredet i läge strålkastare på kan man växla mellan hel- och halvljus.
av andersuw
Och du har dragit spaken hela vägen också, förbi det läge där det klickar till? I läge strålkastare på finns det möjlighet både till ljustuta (man drar spaken fram till tryckpunkten) och helljus på/av (man drar spaken förbi tryckpunkten).
av andersuw
Tänkte väl det men tänkte det är säkrast att fråga. ;-)

När det gäller ljusvredet till vänster på instrumentbrädan: Det finns ju olika symboler där som lyser beroende på i vilket läge du har vredet (0, p-ljus, strålkastare på). Tänds och släcks symbolerna på det sätt de borde när du vrider på omkopplaren?

När det gäller rattspaken och ljusvredet: Vad är det du satt dit istället för dem du tidigare hade? Nytt eller begagnat? Spaken vet jag är benägen att slitas ut i olika avseenden och det är inte säkert att den du fått istället är juste om du köpt den begagnad.

Sist men inte minst: Har du läst felkoder (med läsare specifikt avsedd för din bil, t.ex. VIDA/DiCE)? Man kan t.ex. tänka sig strul i kommunikationen mellan LSM (vredet) och CEM (centrala styrenheten) eller mellan spaken och SWM (rattstyrenheten).
av Oscar89
Den lilla lampan i Ljusvredet verkar ha gått sönder! flyttade över vredet från min brors bil "lika dan" till min och då lös den lilla lampan men det blev ingen som helst skillnad i övrigt.

Rattspaken köpte jag på Eklunds bildelslager så den ska vara testad.

Har ej felsökt bilen än men tänkte jag skulle försöka få det gjort i veckan.
av andersuw
Oscar89 skrev:Rattspaken köpte jag på Eklunds bildelslager så den ska vara testad.
Att skrotarna testar sådana här grejer har jag mycket svårt att föreställa mig oavsett vad de själva påstår om den saken. Det skulle bli alldeles för dyrt och komplicerat för dem. Om din bror har en likadan bil kan du ju alltid prova att låna spaken från den och se om det gör någon skillnad.
Oscar89 skrev:Har ej felsökt bilen än men tänkte jag skulle försöka få det gjort i veckan.
Ja det är en god idé. Man kan i det här fallet inte vara säker på att det ger något men möjligheten finns.
av Oscar89
Har testat spaken från min brors bil med ingen skillnad. Har även felsökt bilen utan resultat.
Var på en bilfirma och hörde med dom och dom tyckte jag skulle testa att byta helljusrelät. Lyckades dock inte få ner kasetten som sitter under instrumentpanelen. Är det nån som kan svara på hur man gör detta?

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]