Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towal69
Hoppas någon kan svara på några frågor :oops:

Utgångsläge: Bytt motor i bilen, samma motorkod (6901064 ,D5244T) på den jag satt i som den som satt där innan.

Problem: Den startar inte!, går runt på starten men inte mer. Vida läser 2 fel som är av relevans: BCM-0100 och CEM-1A62.
BCM-0100 sätter sig om kontakt ej upprättats med ECM på 500ms så det tyder på canbus tjafs.

Åtgärder: Putsat på jordpunkter (fick med kabelmatta till den jag satt i men har inte bytt ut den mot den gamla) eftersom det är en av felbeskrivningarna i vida. inte mätt på canbus så det återstår.

Frågor:
Inte är det väl så att jag måste ha ECM från den motorn jag satt i?
Sträcker sig canbus ut över kabelmattan o in i säkringshållren i mottorrumet, lr stannar den i ECM (Tänker att jag ska montera min gamla kabelmatta)

Tips mottages mycket tacksamt!

//Walle
Senast redigerad av 1 towal69, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Om jag fattar dig rätt har du monterat den kabelmatta som följde med din nya motor. Är det rätt uppfattat? I så fall finns det väl en del som talar för att det kan vara något vaj på den.

Är inte säker på vad du menar med din sista fråga. Mycket talar för att du har avbrott i CAN-nätet mellan ECM och de styrenheter den behöver prata med, däribland BCM och CEM. Enklaste sättet att mäta upp om det faktiskt är så är att resistansmäta mellan CAN-kablarna med nätet (höghastighetsnätet i motorrummet) uppkopplat som det borde vara. Förhoppningsvis kan man komma åt att mäta bakifrån på något kontaktstycke. CAN-kablarna är grön och vit kabel tvinnade om varandra. Resistansen mellan dessa med nätet fullt uppkopplat bör vara ca 60 ohm. Om du istället får ca 120 ohm är det avbrott i nätet, då sannolikt på slingan mellan CEM och BCM å ena sidan och ECM å den andra.
av towal69
Tack för svar!
Korrekt, lät den mattan som var monterad på nya motorn följa med ner i motorrummet, så visst är det så, det finns en del som talar för att det är avbrott i den. Men...i min ovisshet så föreställer jag mig att CEM är förbunden med ECM via kontaktstycket i motorrummet, där ECM enheten sitter, vilket är samma ställe där kabelmattan mynnar ut ifrån motorn. Därav frågan om canbus sträcker sig ut i kabelmattan eller om den stannar i kontaktstycket?

//Walle
av andersuw
Det skall finnas två stora kontaktstycken till ECM, A och B. A avser den kabelmatta som primärt rör motorfunktioner och är gissningsvis den du bytt ut. Men där finns inga CAN-kablar. B avser funktioner som inte primärt rör själva motorn (t.ex. kommunikation med bromssystem, gaspedal etc.) och där finns också CAN-kablarna (grön för CAN-L på stift 1 och vit för CAN-H på stift 13). Om du inte bytt kabelmattan till kontaktstycke B kanske felet inte beror på något byte av kabelmatta utan på något annat. Bortsett från fel på själva kablaget kan det ju också handla om fel vid något kontaktstycke i andra änden av kabeln, vid BCM/CEM snarare än ECM. Om bilen är en automat bör CAN-kablarna från ECM gå via TCM. Annars går de troligen direkt till BCM/CEM.
av towal69
Okej. Men den här informationen genererar följd frågor och sannolikhets teorier :)

Om canbus inte går till ECM i motorrummet, vilket är det jag har haft isär när jag monterade kabelskon (stor) i understycket till kontaktstycket (A) från kabelmattan så kan jag utesluta den punkten?
Kontaktstycke B, har jag däremot inte demonterat (vad jag vet, för jag vet inte var det sitter :oops: ) så sannolikheten att det är där den tappar signal till ECM känns osannolkit, inte sant!?
//Walle
av towal69
Såg inte din "om" fråga: Bilen är inte Automat, så det är via CEM-BEM-ECM som canbus sträcker sig isf
Men med eftertanke så har jag nog sett nånstans att BCM sitter under ABS enheten, men hur den är kontakterad vet jag inte....och den kontakten var inte nödvändig att demontera för motrobytet :roll:

//Walle
av andersuw
Vad vi kan vara helt säkra på är att ECM sitter i motorrummet (på höger sida av bilen) och att det går (eller i vart fall skall gå) CAN-kablar dit som skall vara förbundna i andra änden med BCM/CEM. :D Det kan vara så att det bara är ett kontaktstycke vid ECM även om det logiskt sett är två delar (A och B i de specifikationer jag kan se) och att det därmed bara är en enda kabelmatta (den du fick med den nya motorn) som ansluts vid ECM. Har i så fall kollat att du fått dit anslutningarna från den mattan ordentligt i andra CAN-änden, d.v.s. vid BCM/CEM?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
towal69 skrev:Men med eftertanke så har jag nog sett nånstans att BCM sitter under ABS enheten, men hur den är kontakterad vet jag inte....och den kontakten var inte nödvändig att demontera för motrobytet :roll:
BCM är samma sak som ABS-enheten. Styrenheten hette ABS t.o.m. MY -01 och därefter BCM. Om de CAN-kablar som går från ECM ansluts direkt till CEM, direkt till BCM eller till något löst kontaktstycke vars kablar leder vidare till BCM och CEM vet jag inte på rak arm. Vad som är helt klart är att det skall finnas två CAN-kablar, grön och vit, partvinnade (lindade om varandra) som förbinder dessa tre styrenheter med varandra.

Är du säker på att du kopplat in alla ändar på den kabelmatta som följde med motorn och kopplat in dem ordentligt? Ibland kan det ju vara så enkelt som glappkontakt vid något kontaktstycke.
av towal69
Ja, det kan vi med säkerhet säga, att ECM sitter i motorrummet, på höger sida :) Och där slutar (börjar) kabelmattan till motorn beroende på från vilket håll man ser :D. Kabelmattan mynnar ut i säkringshållaren mellan luftburk och BCM (ABS) med 2 grova + kablar och ett kontaktstycke som passar fint i säkrings hållaren. Och massa andra små kontaktstycken till diverse givare på motorn o annat. Men det är bara i de båda ändar som det varit isär, vid ECM och i säkringshållaren. För att utesluta o slippa byta kabelmatta så kvarstår frågan om canbus sträcker sig ut från ECM o in i kabelmattan till motorn, om canbus stannar i ECM så hjälper det föga att byta kabelmatta.

//Walle
av andersuw
Om din beskrivning av kabeldragning/kontaktstycken stämmer så går CAN-kablarna i den kabelmatta du bytt ut. CAN-förbindelsen kan omöjligen "stanna" i ECM eftersom CAN är just ett sätt för styrenheter att prata med varandra. Och ECM behöver definitivt prata med CEM och BCM via CAN.

Enda möjliga alternativet skulle vara att det fanns någon särskild kabel mellan ECM och CEM/BCM som förmedlar just CAN-förbindelsen. Men om du bara hittar ett stort kontaktstycke som kan anslutas vid ECM bortfaller den möjligheten.

Sedan vet jag inte om det bästa är att direkt prova med att byta kabelmatta (en del jobb med det misstänker jag) eller om man först bör försöka identifiera och resistansmäta CAN-kablarna i den matta som nu är monterad så att man säkert vet om det är där felet sitter.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]