Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haggur
Hej

Min nyinköpta V70 2.4 D 2005 (23500 mil) har börjat slira på lamellerna på de höga växlarna strax efter att jag chippat den till ca 180Hk och 420Nm.
Det var 130 Hk orginal i den men har fått för mig att det är exakt samma hårdvara som i 163 Hk utförandet. Motorn beteckningen heter: D5244T
Har förstått att detta är inte helt ovanlig på dessa bilar av olika anledningar och speciellt när man ökar effekten.
Jag räknar med att byta hela kittet: dubbelmassesvänghjulet, svänghjulsbult, kopplingskit, urtrampningslager och vevaxeltätning (även om jag inte hör något oljud från svänghjulet)

Min fråga till er är om ni har någon erfarenhet på orginalkopplingen för 130/163 Hk motorn kommer hålla någorlunda bara de är fräscha????

T.ex. följande :
http://www.ebay.com/itm/Volvo-S60-2-4-D ... e-VOaM8KEw

Eller finns några alternativ t.ex varianter för de starkare volvo versionerna (D5244T-T3, T4 etc.) eller andra "eftermarknadsdelar för högre effekt" som passar att sätta i istället för att "garantera" lite längre hållbarhet?
Kanske tom. alternativ på icke-dubbelmasse svänghjul (som inte här helt nödvändigt vad jag förstått?!?)

Tack på förhand.

/Magnus
Användarvisningsbild
av Hasse53
Din motor ger 280 Nm i orginalutförande och D5 an gav 340 Nm modellår 2005. Växellåda M56 med 5 växlar.
Modellår 2006 kom en uppdaterad motorserie där D5 an var på 185 hk och 400Nm. Växellåda M66 med 6 växlar.
Skall det fungera utan slirning måste man nog ta till komponenter från 2006 och framåt. Oklart är vad som går att kombinera iihop men trimfirmorna borde kunna svara på detta.
Kör man sedan 420 Nm genom en M56 låda lär den få kort livslängd men skrotarna är ju fulla med denna låda...

Var har du köpt chippet, det måste vara bra!?
av haggur
Tack för svaret Hasse.
Ska undersöka lite mer hur det funkar med nyare komponenter kolla med trimfirmor som du säger!
Chippning var nog fel ord, det är nog en ren mjukvaruändring som gjordes, får kanske skruva tillbaka ltie.

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]