Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Försöker reda ut mitt problem med mina xenon lyktor på volvon. Plastglasen börjar bli riktigt kassa, besiktning gör inte notering på dem men f*n man ser ju knappt när man är ute och åker på mörka regniga dagar.
Har hört att man kan byta glasen med lite pill och värmepistol för att få bort limmet, men är det någon som har gjort det?
Billigare att köpa halogen lyktor på vparts än att köpa xenon någonstans men då kör jag olagligt, blir jag "laglig" om jag sätter i ett xenon-kit i halv ljuset i halogen lyktorna?

Vet inte hur jag ska göra.. har inte plånbok till nya lyktor för 18k+..

Tack på förhand!
Polera blir som nytt om man gör det nogrannt, men det håller sig inte blankt i all framtid, du får hålla efter dem.
Och du blir inte "laglig" om du sätter xenon-kit i halvljuset i halogen lyktorna, xenonlampor måste ha automatisk nivåreglering på halvljuset som försvinner när du byter lyktorna...

Finns kit på Biltema, testa, kan inte bli sämre!
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000033977/
Finns massa info på nätet;
http://teknikensvarld.se/sa-har-aterupp ... re-179640/
https://nordicaudi.com/forum/thread/112544
Det finns många recondfirmor som utför detta också.
Dom har nog bättre grejer, även om tex Biltemas ger riktigt bra resultat.
Om man gör rätt, och har tålamod.

Jag har polerat upp flera av mina bilar med polermedel för ändamålel och maskin.
Blev kanon.
Numera lägger jag bilvax på lycktorna med jämna mellanrum, så de alltid har skydd.
Då håller de sig rena också....
Vi lämnade in vår för att få lyktglasen polerade. De var riktigt risiga men blev helt OK efter poleringen.
Har tyvärr använt billiga xenon i vår en period och tror att de kan ha gjort att lyktglasen fått en vit hinna på insidan.

Efter polering blev ljuset betydligt bättre. Nu hamnar det där det ska.
Dock lär det inte hålla i all evighet och vet inte hur många gånger man kan polera innan plastglaset blir för tunt.
Saken är den att jag har lämnat in dem på polering, resultatet blev bättre men tidigare ägare har förmodligen använt billiga xenonlampor. det är helt bränt på insidan precis där ljusbilden går.
UV ljus bryter ner plastens ytskikt så dåliga lampor kan bryta ner plastens insida på samma sätt som solljus bryter ner utsidan.

Om jag var du hade jag försökt få tag i en begagnad halogenstrålkastare billigt och testat att ta isär den först.
samma med mina dock polerat dom men insidan av glasen är nästan lika illa tyvärr tror inte lampvalet gör nån störe skilnad vet det bara varit "original xenonlampor i min " så jag med kommer åka på byte om nåt år eller två utsidan går ju hålla efter men som sagt insidan

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]