Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av el Toro
ok, helt grön på detta. manualen till bilen ger ingen hjälp (förutom hur man programmerar timer-funktionen osv).

jag har en s60 t5 -02 och har upptäckt "parkeringsvärmaren".

frågan är: vad är detta? hur drivs den (batteri eller ström fr motorvärmaruttaget)? ska det låta när den sätter igång (lite knackande ljud)? kan man använda den i kombination med vanlig motorvärmare?

min gissning efter lite läsning i forumet är att den i alla fall INTE värmer oljan i motorn. det gör däremot motorvärmaren.

en post i forumet skrev att han/hon tyckte det var skönt att komma ut på morgonen o sätta sig i en varm o gosig bil, medan grannen skottar snö o skrapar rutor i kylan.... vad menade han/hon med det? är det en kupévärmare??

vänligen vägled mig rätt här! :P

(och skäms volvo för en så värdelös beskrivning av funktionen i handboken)...
av matzen10
Bensinvärmare är nog ett mer beskrivande ord! Den drivs alltså av bensin och el (som den tar från ordinarie batteriet). Den känner själv av om det finns tillräckligt med styrka i batteriet för att pumpa igång. Du behöver bara sätta timern på tiden när du ska åka, så känner den själv av hur lång tid den behöver gå för att göra sitt jobb. Ibland bara 30 minuter och ibland mer än 1 timme. Den är intelligent på det sättet.
Den funkar som värmare av motorn OCH är kopplad till kupefläktarna så den värmer själva kupe'n :D
Så visst är det skönt att begagna sig av den funktionen när vi bor i ett land som är kyligt större delen av året :!: Dessutom är du inte beroende av eluttag som om du hade en traditionell motorvärmare.
Läte; sus & brus i den mellersta skalan. Man kan absolut få gångare att titta lite extra och klia sig i huvudet över ljudet. Själv så parkerar jag oftast med nosen mot huset och då hörs det lite svagt in till vardagsrummet. Själva motordelen sitter vid framhjulet på förarsidan, om jag inte minns fel.
Mycket nöje och varm kup'e till dig!

Har du förstått hur man ställer tiden?

M V H
---> Matz
av el Toro
Tack Matz för det snabba svaret!
Du skriver att den värmer motorn. Jag funderade lite på hur? Vilken vätska värmer den så att säga?...

Kan man fortfarande ha den traditionella "motorvärmaren" inkopplad (strömkabel från stolpen o in i kontaktdon i grillen)?

God jul på er alla!
av matzen10
el Toro skrev:Tack Matz för det snabba svaret!
Du skriver att den värmer motorn. Jag funderade lite på hur? Vilken vätska värmer den så att säga?...

Kan man fortfarande ha den traditionella "motorvärmaren" inkopplad (strömkabel från stolpen o in i kontaktdon i grillen)?

God jul på er alla!
Vet faktiskt inte hur den värmer! Gissar på att den värmer som en m-värmare.
Däremot vet jag att man inte ska ha båda samtidigt. Jag har även traditionell m-värmare som jag använder då och då för att "motionera" grejerna lite :wink:

M V H
---< Matz
av TerSve
Bensinvärmaren värmer upp kylvätskan (glykolen). Sedan finns det en cirkulationspump (vattenpump) som får kylvätskan att cirkulera. Lite onödigt att använda bensinvärmaren om kan använda den elektriska motor- och kupévärmaren. Men för mig som inte har tillgång till ström så är det perfekt att använda bensinvärmaren. Man kan faktiskt köra värmaren och motorn samtidigt om man vill ha upp tempen lite snabbbare. Lycka till
av el Toro
Tack för hjälpen!
Nu ska jag ut och prova! :D
av KarlMagnus
När jag startar bensinvärmaren så hörs inget "ljud" av något slag, men displayen visar att den är på, samt att efter starten kommer tempmätaren upp tidigt jämfört med utan värmaren. Får inget felmeddelande i heller.
av Marbas
Verkar som den fungerar ju...

Dieselvärmaren låter en hel del, men jag vet inte hur mycket bensinvärmaren låter, eller vad som skiljer dem åt i konstruktionen.
Användarvisningsbild
av deska
hur vet man om man har en sån värmare, eller är det standard??
av Addekarlsson
En bensin/dieselvärmare låter ganska mycket. Jag vaknar när min startar på morgonen, och då är min sotad och fräsch.

En sådan värmare fungerar så här:
Den värmer kylarvätskan genom en eldlåga. Kylarvätskan cirkulerar med hjälp av en pump som styrs av databoxen för värmaren. Fördelen med detta är att du värmer hela motorn, inte bara området runt blockvärmaren, för blockvärmare värmer inte hela motorn. Och för samma pris som du värmer motorn, får du även kupén varm, för den drar igång kupéfläkten oxå nämligen.
Min bensinvärmare, som heter 091-D, drar ca 0,6 liter i timmen, och den går ca 40 minuter innan avfärd. En blockvärmare med tillhörande kupévärmare blir betydligt dyrare.
Dessutom så är man inte beroende av el, vilket en del har svårt med på jobbet och liknande.

Så här beter sig en värmare när den startar:
1. Timer/manuell start aktiverar kupéfläkt och vattenpump som körs i nästan 1 minut.
2. glödstiftet antänder bensin/diesel. Vid misslyckad start, görs totalt 3 startförsök. Sen sätts en felkod, som måste raderas innan nytt försök görs. Den går alltså inte starta efter 3 misslyckade startförsök.
3. Vid manuell start körs värmaren i 1 timme, vid timerstart körs den beroende på temperatur, dock så går värmaren i 15 minuter efter inställd tid på timern. Detta för att man kan ju bli lite försenad.
4. När brännaren slår av, så körs övriga system i ca 1 minut extra. Detta för att kyla ner värmaren amt "skölja" hela systemet.

Hur vet man om man har en sådan? Jo, det sitter ett tidur i bilen. Dieslar har en, men kanske inte tiduret. Detta för att dieslar behöver hjälp pga låg temp tack vare dieselmotor. Samt så ska det sitta en "silvertermos" antingen i motorrummet eller bak vid hjulhus eller liknande. Har ingen koll på vart dom sitter på bilar som V70 eller liknande.
Kika på http://www.adde.dk/volvo960 för bild på min värmare, som sitter till vänster om motorn, sett framifrån, lutar framåt. Den bakre är AC...

Mvh/ Adde

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]