Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jpl
Hej,
Jag lämnade in min Volvo V70n -01 på Mekonen för att byta en yttre styrstag på bilen men dom kunde inte göra framvagnsinställning då dom sa att styrväxeln behövdes bytas men dom visste inte säkert, jag besiktade bilen och fick anmärkning på inre styrleder på båda sidor glappar och ställde frågan till killen som bestiktade bilen och han sa att det var dom inre styrlederna som var glapp och inte styrväxeln på min bil. Jag vet att den mekonomen som jag lämnade in bilen på kan vara ganska giriga att man ska byta allt möjligt som dom hittar även om det inte är fel på det.. :(

Så till min fråga till er kunniga i detta forum, min bil uppträder spårigt på vägen och drar till höger hyfsat mycket att jag måste hålla i ratten och då speciellt då vägen lutar litegranna åt höger. Jag har lufttryck 2.8 bar i höger och 2.3bar i vänster så drar den ingenting alls men är allmänt spårkänslig, då jag hissar upp bilen och vrider på framhjulen så glappar båda sidor litegranna (utanför tollerans nivån enligt besiktningen).

Jag ska lämna in volvon så dom får byta inre styrleder nästa vecka för att se att det är det som är felet men har ingen lust att kasta ut minst 13.000kr för att byta styrväxel dock.. :(

Hälsningar Jpl
av Jpl
Kan tillägga att då jag vrider på ratten så känner jag iga hugg eller något konstigt förutom att jag måste parera då bilen är spårig på vägen samt att det drar åt höger även innan jag lämnade in den till Mekonomen.
av MickeM
Du får ta loss damaskerna och inspektera inre styrlederna.
Betydligt enklare och billigare än att byta styrväxel.
av Per L
Vad som glappar på din bil vet jag förstås inte men generellt tycker jag följande:
1. Det är mycket större sannolikhet att styrstaget slitits ut än styrväxeln. Min morsa har en S60 -01 där de inre styrlederna bytts pga glapp. Vad jag vet hade verkstaden inga problem att avgöra vart glappet satt
2. Jag skulle nog inte kosta på en så gammal bil en ny styrväxel utan köpa en begagnad från en bilskrot. Du får tag på hur många som helst för mellan 1500 och 4000 kr. Den verkstad som morsan anlitar erbjuder henne alltid två prisförslag för att laga bilen. Ett pris för en begagnad del och ett med en ny del. Senast var det en låskista som krånglade och hon valde en begagnad del.
av Jpl
Det glappar lika mycket på båda sidorna då jag lyfte upp bilen en snabbis idag så kan det vara styrväxeln som glappar lika mycket år båda hållen?, jag är inte sugen själv på att byta styrväxel på en bil som nästan är å 20år gammal för en kostnad på över 10.000kr. Jag lämnar in bilen så får dom byta inre styrstagen så får jag se hur det blir efter det, ni får hålla tummarna för mig nästa vecka då den ska in på rep då. :/

Hur vanligt är det att styrväxeln blir paj på Volvo v70n?
av MickeM
Styrväxelbyte pga glapp som du beskriver, har jag aldrig hört talas om på modernare Volvo.
Pga kraftiga oljeläckage har jag hört talas om, däremot, men knappast vanligt direkt.
av MickeM
Det gör dom nog, men du får säkert ingen garanti på jobbet, eller delen.
Möjligen delen där du köpt den, men arbetskostnaden är din egen risk, så att säga.

Jag tror att det är inre styrlederna.

Skriv fortsättningen.
Allt för många trådar lämnas "öppna", utan avslut.
av Per L
Du kan säkert få vilken verkstad som helst att montera en begagnad del åt dig. Dom har alldeles säkert utarbetade rutiner och samarbeten för att skaffa begagnade delar åt dig. Jag har för mig att bilverkstäder är bilskrotarnas i särklass största kunder.

Det är du som är kund så det är du som bestämmer!
Det är dig som dom tjänar penngar på!
Utan dig skulle dom inte ha något jobb!

Stå på dig och ställer dom inte upp så förtjänar dom inte att ha dig som kund. Det finns många andra verkstäder som inget hellre vill än att du skall börja anlita dom.
Lyft upp fram o bind fast hjulen med lastband så de inte kan röra sig höger/vänster .....då lär du känna var det glappar.
OBS:Bind inte ihop hjulen med varandra typ tvärs över.
Be ngn ratta lite höger/vänster medans du känner efter.

Naturligtvis med bockar såklart.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]