Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amas
Hej. Min fjärrlåsning med dosan fungerar inte. Innerbelysningen fungerar inte. Har följande felkoder:

Startspärr (Startspärr - Diagnose (CEM)) DTC Beskrivning
1A5C - Kommunikation med UEM, övre elcentral - Permanent

Multifunktion (Centralelektronik - CEM (Centralelektronik)) DTC Beskrivning
1A5C - Kommunikation med UEM, övre elcentral - Permanent

Multifunktion (Passagerardörr - PDM (Passagerardörrmodul)) DTC Beskrivning
003E - Styrdonsfel - Permanent

Är UEM trasig? Lr kan det vara något annat som spökar? Har läst att alla skriver att man bara kan köpa en ny UEM men jag hittade denna tråden där en kille bytt till en begagnad och använd fjärrdosan som hörde till den spegeln:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160814

Vet att volvo har kopplat lite lustigt, hade tex en s80 där sirenen till larmet var trasig, då fungerade inte taklukan.... Så tänkte om något annat kan påverka att UEM är död?

mvh Tobbe
av andersuw
Man kan i båda fallen åtminstone hoppas på att det inte är hårdvaran i styrenheten det är fel på utan något med kablaget och/eller mjukvaran i UEMs fall och mjukvaran i PDMs fall. Omladdning av mjukvaran kan vara värt att prova i PDMs fall och även i UEMs även om man där kanske borde kolla kablaget först. Här är vad VIDA säger:

Diagnostic trouble code (DTC) information CEM-1A5C

Condition
Diagnostic trouble codes (DTCs) are stored if the central electronic module (CEM) registers that communication with the upper electronic module (UEM) is not operating.
Note! In the event of CEM-1A5X diagnostic trouble codes (DTCs), the central electronic module (CEM) must not be replaced as the diagnostic trouble code (DTC) indicates a communication fault in the Control area network!

Substitute value
None.

Possible source
No power supply to the upper electronic module (UEM)
Open-circuit in the ground lead to the upper electronic module (UEM)
Contact resistance in the terminals
Open-circuit in the wiring for the CAN low speed network to the upper electronic module (UEM)
The upper electronic module (UEM) is not intended for this car (for example a used control module with different software/hardware.
Hint:
If several diagnostic trouble codes (DTCs) are stored in the central electronic module (CEM) for communication faults with other control modules in the low speed network, this indicates a common fault in the Control area network, see the wiring diagram.

Fault symptom[s]
Cannot be controlled with the remote control
The power sun roof does not operate
The interior lighting does not work.

831: PDM-003E Control module. Signal too high

Diagnostic trouble code information

Condition
If control unit registers that a signal has not been updated within the specified time, diagnostic trouble code PDM-003E is displayed.

Substitute value
Nothing.

Possible source
Internal fault in software.

Fault symptom[s]
Electric window lift does not work
External rear-view mirror operation does not work
Mist on windows and/or external rear-view mirrors
av Amas
Jag har 12v på dom röda kablarna uppe vid uem iaf, någon som vet hur jag kan felsöka om det är fel på kablaget?

Ang pdm så fungerar allt, hissa ruta osv, spegel men har felkod
av andersuw
Amas skrev:Jag har 12v på dom röda kablarna uppe vid uem iaf, någon som vet hur jag kan felsöka om det är fel på kablaget?
Och du har mätt spänningen mellan de kablarna och jordpunkten uppe vid UEM? I så fall är väl nästa steg att kolla CAN-kablaget. Det bör vara nära 0 ohm mellan ändpunkterna på respektive kabel och nära oändlig resistans mellan de båda CAN kablarna (vit och grön).
Amas skrev:Ang pdm så fungerar allt, hissa ruta osv, spegel men har felkod
Jag vet inte vad du använder för läsare och om den kan se skillnad mellan aktiva och icke aktiva felkoder. Felkoden på PDM kan ju spegla något tillfälligt och gammalt fel som försvunnit eller åtgärdats. En inaktiv felkod ligger ändå kvar tills den raderas. Du kan ju prova att radera den och se om den återkommer.
av Amas
andersuw skrev:
Amas skrev:Jag har 12v på dom röda kablarna uppe vid uem iaf, någon som vet hur jag kan felsöka om det är fel på kablaget?
Och du har mätt spänningen mellan de kablarna och jordpunkten uppe vid UEM? I så fall är väl nästa steg att kolla CAN-kablaget. Det bör vara nära 0 ohm mellan ändpunkterna på respektive kabel och nära oändlig resistans mellan de båda CAN kablarna (vit och grön).
Mätt mellan röda och jordpunkten uppe vid uem, 12v
Hur exakt menar du med ändpunkterna på respektive kabel?
CAN cablarna, Har en grön men flera vita?
För en som inte är jätte hemma på el, vad ska man ha multimetern på för att mäta ohm? 20k? (ohm)

Amas skrev:Ang pdm så fungerar allt, hissa ruta osv, spegel men har felkod
Jag vet inte vad du använder för läsare och om den kan se skillnad mellan aktiva och icke aktiva felkoder. Felkoden på PDM kan ju spegla något tillfälligt och gammalt fel som försvunnit eller åtgärdats. En inaktiv felkod ligger ändå kvar tills den raderas. Du kan ju prova att radera den och se om den återkommer.[/quote]

Har en autocom kopia. Den visar den som permanent och går inte att ta bort
Mvh Tobbe
av andersuw
OK. Då har du mätt spänning på rätt ställe. CAN-kablarna är en grön och en vit kabel som är lindade om varandra, så kallad partvinnad kabel ("twisted pair"). Vad jag menar är att du bör mäta resistansen på var och en av dessa kablar från kontaktstycket vid UEM och nästa kontaktstycke, d.v.s. resistansen mellan ena änden på den gröna kabeln och andra änden på samma kabel. Samma sak med den vita som är lindad runt den gröna. Mät också resistansen mellan grön kabelände och vit kabelände vid någondera kontaktstycket. Du bör få ett värde nära 0 ohm vid de första två mätningarna och nära oändligt stort vid den sista mätningen. Välj mätområde efter det, naturligtvis något av de lägen som mäter just resistans (ohm) och anpassa vid behov mätområdet om mätningen ger annat utfall än det väntade.

Kolla också kontaktstyckena vid anslutningarna ordentligt. Det skulle kunna tänkas vara där snarare än någonstans längs kabeln som problemet sitter.

Jag ser när jag tittar på schemat över CAN-nätet att den gemensamma nämnaren för UEM och PDM är att de båda befinner sig i en och samma utkant av CAN-nätet. Nästa anhalt i riktning mot CEM (huvuddatorn) är SRS och där bör du hitta nästa kontaktstycke. PDM är antingen ansluten till CAN-nätet vid UEM, vid SRS eller någonstans på vägen mellan UEM och SRS. Det faktum att du nu har signalfel på både UEM och PDM men inte längre ner i kedjan närmare CEM ger upphov till misstanken att det är avbrott eller kortslutning någonstans på slingan mellan UEM och PDM å ena sidan och SRS å den andra.

Du lär för säkerhets skull vilja koppla bort batteriet innan du lossar det kontaktstycke som innehåller CAN-kablarna. Vänta fem minuter med nyckel ur innan du kopplar bort minuspolen och vänta sedan ytterligare tre minuter innan du gör något mer eftersom SRS fortfarande har ström en kort stund efter att batteriet kopplats bort. Vid återinkoppling av batteriet, sätt i nyckeln och vrid den till tändningsläge innan batteriet återansluts samt se till att ingen finns i bilen. Detta är en säkerhetsåtgärd i händelse något blivit fel och en krockkudde skulle smälla när batteriet kopplas in. Det bör då ske utan att det finns någon därinne.
av Amas
andersuw skrev:OK. Då har du mätt spänning på rätt ställe. CAN-kablarna är en grön och en vit kabel som är lindade om varandra, så kallad partvinnad kabel ("twisted pair"). Vad jag menar är att du bör mäta resistansen på var och en av dessa kablar från kontaktstycket vid UEM och nästa kontaktstycke, d.v.s. resistansen mellan ena änden på den gröna kabeln och andra änden på samma kabel. Samma sak med den vita som är lindad runt den gröna. Mät också resistansen mellan grön kabelände och vit kabelände vid någondera kontaktstycket. Du bör få ett värde nära 0 ohm vid de första två mätningarna och nära oändligt stort vid den sista mätningen. Välj mätområde efter det, naturligtvis något av de lägen som mäter just resistans (ohm) och anpassa vid behov mätområdet om mätningen ger annat utfall än det väntade.

Kolla också kontaktstyckena vid anslutningarna ordentligt. Det skulle kunna tänkas vara där snarare än någonstans längs kabeln som problemet sitter.

Jag ser när jag tittar på schemat över CAN-nätet att den gemensamma nämnaren för UEM och PDM är att de båda befinner sig i en och samma utkant av CAN-nätet. Nästa anhalt i riktning mot CEM (huvuddatorn) är SRS och där bör du hitta nästa kontaktstycke. PDM är antingen ansluten till CAN-nätet vid UEM, vid SRS eller någonstans på vägen mellan UEM och SRS. Det faktum att du nu har signalfel på både UEM och PDM men inte längre ner i kedjan närmare CEM ger upphov till misstanken att det är avbrott eller kortslutning någonstans på slingan mellan UEM och PDM å ena sidan och SRS å den andra.

Du lär för säkerhets skull vilja koppla bort batteriet innan du lossar det kontaktstycke som innehåller CAN-kablarna. Vänta fem minuter med nyckel ur innan du kopplar bort minuspolen och vänta sedan ytterligare tre minuter innan du gör något mer eftersom SRS fortfarande har ström en kort stund efter att batteriet kopplats bort. Vid återinkoppling av batteriet, sätt i nyckeln och vrid den till tändningsläge innan batteriet återansluts samt se till att ingen finns i bilen. Detta är en säkerhetsåtgärd i händelse något blivit fel och en krockkudde skulle smälla när batteriet kopplas in. Det bör då ske utan att det finns någon därinne.
Jag har 0.14 ohm uppe vid uem på "twisted pair"
Och 0.12 ute vid pdm
av andersuw
Inte säker på att jag förstår hur du menar. Mätt mellan grön och vit ledare eller på annat sätt? Och med kontaktstyckena bortkopplade i alla relevanta ändar (UEM, PDM, SRS) eller inte?

Har kikat lite mer i VIDA rörande resistansmätning på CAN-nätet. Om du inte kopplar ur något kontaktstycke som har med CAN att göra utan mäter med allting inkopplat (vilket borde gå om man mäter genom att sticka in mätsonderna bakifrån på något kontaktstycke) det ena på vit och det andra på grön ledare, gäller följande:

60 ohm = nätet helt
120 ohm = nätet avbrutet
0 ohm eller däromkring = kortslutning mellan CAN-kablarna

Detta är nog det enklaste sättet att få grepp om hur det står till med CAN-ledningarna i alla avseenden.
av Amas
Mätte igår och med uem, pdm och srs urkopplad och mätte can kablarna så hade jag 0 ohm mellan srs och uem, 0 ohm mellan srs och pdm och 0 ohm mellan uem och pdm. Oändligt mellan vit och grön... :/
Gick inte att mäta med srs kontakten i tyvärr
av andersuw
Det är precis vad du borde ha med kontaktstyckena urkopplade på alla tre punkterna (UEM, PDM, SRS) om CAN-kablarna är hela. Det är ju lite synd det för därmed är det fortfarande oklart var felet ligger.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]