Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lellec56
Hej.

Har skaffat en ledramp på 210W som jag ska koppla in på original extraljuskablage med knapp, pallar detta för en ledramp på så många watt?
Har tänkt fästa den med den klassiska plåten bakom nummerskylten och jag undrar om någon vet hur långa skruvarna ska vara för att den ska fästa i stötfångarbalken.
Gäller en V70 -05
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Jag har för mig att original kabelsats och avsäkring är dimensionerat för 2x55W.
Men det är sällan dom där billigare ledramperna faktiskt drar så mycket effekt som dom är stämplade med.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har en ramp på 4 st X 55W kopplat på endast original kablaget, hade likadant på min V70.
Funkar klockrent.
Användarvisningsbild
av lellec56
kebabpizza skrev:Jag har för mig att original kabelsats och avsäkring är dimensionerat för 2x55W.
Men det är sällan dom där billigare ledramperna faktiskt drar så mycket effekt som dom är stämplade med.
Tack för svar.
Original kablaget är gjort för 2 extraljus men det som jag ska ha är en ramp och på den är det bara + och - kabel om 2,5kvm. Kollade om det skulle gå att byta till en 2,5:a vid relät men vilken är det? Det är 2 röda 1 blå och 1 vit/brun. Vid den sidan där extraljusanslutningen är så är det 1 blå och 1 svart x2 och allt ligger i en sk strumpa.
Tips?
Användarvisningsbild
av lellec56
wissel skrev:Jag har en ramp på 4 st X 55W kopplat på endast original kablaget, hade likadant på min V70.
Funkar klockrent.
Tack för svar.
Original kablaget är gjort för 2 extraljus men det som jag ska ha är en ramp och på den är det bara + och - kabel om 2,5kvm. Kollade om det skulle gå att byta till en 2,5:a vid relät men vilken är det? Det är 2 röda 1 blå och 1 vit/brun. Vid den sidan där extraljusanslutningen är så är det 1 blå och 1 svart x2 och allt ligger i en sk strumpa.
Tips?
av MickeM
Dra alla 2,5mm kablarna avseda för extraljusen till ledrampen, så är det ok med kablaget.

210w = 17,5A vid 12volt. (210w/12v)

2,5mm kabel är god för 16A.
Men med dubbel matat är det ok.
(2x 2,5mm för +, och 2x 2,5mm för -)

Kolla på reläets utgångar istället för kabelfärger....

Standardanslutningar på relän:
Anl 85 är jord till reläspolen.
Ansl 86 är plus till reläspolen. (Styrström)
Anl 87 är ut till förbrukare. Kan finnas 87b också om det är med dubbla utgångar.. 87a och 87b kan växla också, om det är ett växlande relä. Det måste man kolla när man köper. Detta skall vara ett relä med dubbla 87, ej växlande.
Anl 30 är inkommande ström för drift av förbrukare. Skall avsäkras.

(Ansl 85 och 86 kan polvändas utan problem.)
Användarvisningsbild
av lellec56
MickeM skrev:Dra alla 2,5mm kablarna avseda för extraljusen till ledrampen, så är det ok med kablaget.

210w = 17,5A vid 12volt. (210w/12v)

2,5mm kabel är god för 16A.
Men med dubbel matat är det ok.
(2x 2,5mm för +, och 2x 2,5mm för -)

Kolla på reläets utgångar istället för kabelfärger....

Standardanslutningar på relän:
Anl 85 är jord till reläspolen.
Ansl 86 är plus till reläspolen. (Styrström)
Anl 87 är ut till förbrukare. Kan finnas 87b också om det är med dubbla utgångar.. 87a och 87b kan växla också, om det är ett växlande relä. Det måste man kolla när man köper. Detta skall vara ett relä med dubbla 87, ej växlande.
Anl 30 är inkommande ström för drift av förbrukare. Skall avsäkras.

(Ansl 85 och 86 kan polvändas utan problem.)
Bara det att relät inte har någon markering alls, står bara Volvo på det
Användarvisningsbild
av wissel
Föstår inte detta, jag har kopplat min ramp direkt på Originalkabelsatsen, inga extra kablar eller relän. Tar ström från kontakten vid luftburken, knapp isatt och kablaget från rampen direkt till originalsatsen. Funkat nu i 4 år utan mankemang.
Kabelstasen från Volvo består av kontakstycket och ett litet relä samt 2 kablar för anslutning till rampen, vips klart.
Monterat o klart på 2 minuter utan extra attiraljer....
av lennart lundberg
Hej!

En sidofråga om extraljus på TS fråga.
Är det någon som vet om det behövs ny mjukvara för att nyinstallerad original ljusomkopplare köp på Bilia ska fungera.
Jag har plus + på röd/svart kabel men kan inte styra minus – på kabel brun/vit via CEM med omkopplaren samt att ett relä som belastning på kontaktstycket vid luftburken.

Lennart
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...