Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linuz
Hej!
Jag har idag bytt DIM/kombiinstrument i min s60, båda husen är märkta med samma nummer. Allt fungerar förutom kilometerräknare/trippmätare och displayen med hur långt till tom tank osv. (Displayen fungerar när dörr är öppen, och visar även att spolarvätskan är låg.)
Kommer det att fungera om jag åker till Volvo och får DIM programmerad?

Om inte går det att besikta utan att kilometerräknaren fungerar?

Med vänlig hälsning,
Linus
Användarvisningsbild
av johnnype
Det är antingen defekt eller så har det mjukvara för en 00-01'a så det löser sig med uppdatering till 2002.

MEN ska du åka in och betala för det vore det väl lika bra att skaffa ett LED-dim (snyggare och bättre kvalité) och låta någon flasha in 2002 mjukvaran i det?

Jag har mjukvaran som fixar igång LED-DIM på 2002an men inget lämpligt DIM att sälja men det kanske du fixar själv.

ps. det går att ha sista classic DIM med spottar och vit kontakt om man vill, får bara byta kontakten i bilen till den nyare så har jag mjukvara som passar till det också ds.
av Linuz
Jag upptäckte nu ikväll att om man lyser med en ficklampa på displayen så ser man mätarställningen som "det nya" instrumenthuset har rullat 17t går även att nolla tripp och den räknar på.
Men bilen har rullat 38t, kopplade även upp med autocom och hade då felkod på mätarställning, samt att den visade "mil släckt".
Finns det något hemligt knep för att nolla DIM eller gå runt någon spärr som jag antar det handlar om nu? För vore det fel mjukvaruversion så borde det väl inte fungera alls?
av andersuw
johnnype skrev:Ja, det är helt annorlunda hårdvara i dom men med rätt mjukvara så fungerar dom hela vägen ner till MY02 8)
Hur funkar det där egentligen Johnny? Är det annan processor (annat "instruction set") i LED-DIM så att man måste ha annan mjukvara för att få det att funka i en 02:a än med gamla glödlamps-DIM? Eller funkar samma mjukvara i båda?
Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev:
johnnype skrev:Ja, det är helt annorlunda hårdvara i dom men med rätt mjukvara så fungerar dom hela vägen ner till MY02 8)
Hur funkar det där egentligen Johnny? Är det annan processor (annat "instruction set") i LED-DIM så att man måste ha annan mjukvara för att få det att funka i en 02:a än med gamla glödlamps-DIM? Eller funkar samma mjukvara i båda?
Glödlamps-DIM och LED-DIM har olika CPU's. Så olika mjukvaror krävs.
av andersuw
OK. Så Volvo har alltså dubbla mjukvaror för DIMen till 02: En för den gamla glödlamps-DIMen och en annan för den nyare LED-DIMen?

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]