Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha... idag startade jag bilen och det luktar olja.
blårök kommer från avgasröret.
stänger av bilen och öppnar oljepåfyllingslocket och det poffar till.
Övertryck i vevhus.
Inget övertryck i kylsystem.
går på tomgång och blir normalt varm.
på tomgång drar jag ur oljestickan och det luftar lite... alltså läckage från komp till vevhus.

Någon som kan ge sig på en gissning var problemet kan ligga?

MVH Thomas
Hej och tack.

Monterat ner insug. tagit bort oljefällan/vevhusvent.

Den är smetfull och tvärstopp...

även fuktig... så förmodligen frusit.

Byter den till en ny , kostar ju knaappt 400 spänn.

Nu en fråga till.

När jag tog bort den så gjorde jag rent hålen in i motorblocket.. smetiga och stopp i det undre (mindre) hålet.

provade efter rengöring av blosa tryckluft försiktigt in i det nedra och det kommer inte ut nån luft nån annan stans.

blåser jag i det övre lite större så kommer det ut luft i en liten anslutning uppe på toppen därifrån det går en slang ner till fällan.

så det är rent den vägen.

frågan är lite vart går dom olika hålen på blocket?? övre större respektive undre mindre?

MVH Thomas
Det nedre anslutningen går ner i oljetråget. Är den igensatt kommer inte den kondenserade oljan komma tillbaka till tråget och då fylls oljefällan med övertryck och oljeförbrukning som följd.

Jag skulle försöka med undertryck istället för övertryck i nedre hålet.

En grovdammsugare med något slags filter för att separera olja och luft bör duga.

Kanske smart att skarva med en genomskinlig slang som passar hålet och visar vad som kommer med upp. Testa även med en metalltråd.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]