Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har en volvo s60 T5 02 där jag får felkod i "motorsystem service erfordras".
denna felkod är bromsljuskontakten.

i tron om att det var ett enkelt fel så bytte jag bromljuskontakten. men nej det var det inte

samma felkod kommer upp igen efter att den har tagits bort.

men bromsljusen fungerar.

nåt geni som kan knäcka den nöten ?? 8) tack på förhand :!:
Senast redigerad av 1 ljungbyholm, redigerad totalt 0 gånger.
"Motorsystem service erfordras" är ingen felkod utan ett felmeddelande i kombinationsinstrumentet. Det finns en massa olika felkoder som var och en kan ge upphov till det felmeddelandet. För att veta vilken/vilka felkoder man har måste man läsa ut dem med felkodsläsare, helst en avsedd specifikt för den aktuella bilen eftersom en mer generisk läsare bara fångar vissa felkoder och också levererar dem i mindre precist format.

Om du på ett eller annat sätt säkert vet att det var fel på bromsljuskontakten var det förstås rätt åtgärd att byta ut den. Men det fordras i vissa fall en radering av felkoden med felkodsläsare för att den, och därmed också felmeddelande/tänd varningslampa, skall försvinna även sedan felet åtgärdats. Du kan också mycket väl ha andra felkoder än den som avser bromsljuskontakten.
Jo jag läste vad du skrev och reagerade på det. Vad du angav var att hade en felkod som i själva verket var ett felmeddelande. Som jag skrev är felkod och felmeddelande olika saker. Ett och samma felmeddelande kan orsakas av många olika felkoder. Vad du inte angav var a) om du kontrollerat vilka felkoder du egentligen har och har kvar före och efter att du bytt bromsljuskontakten och b) på vilket sätt du kontrollerat detta. Det skulle ha underlättat om du gjort det och underlättar fortfarande om du gör det.
ljungbyholm skrev:hej
tack för ditt svar men du har inte läst riktigt det jag har skrivit...
felkoden är bromsljuskontakten dvs det är kontrollerat och den har tagits bort och kommit upp igen trots att den har bytts ut
Det vore intressant att veta felkoden!
BCM ????
CEM ????
:)
felkoden är bromsljuskontakten.
OM DET SEN FANNS EN SIFFERKOMBINATION TILL DENNA KOD SÅ VAR DET INGET JAG LA PÅ MINNET.
antar att det kan inte finnas många kombinationer på den...
jag hade inte skrivit att den var kontrollerad om den inte var det.
jag hade heller inte skrivit att den var bortplockad efter bytet om den inte var det.
sen vilken firma och vilken apparat som användes samt deras adress anser jag inte vara relevant :lol:
efter en titt på google så hittar jag bara 2 koder som matchar mitt problem i siffror då

P0571 - Brake switch A circuit malfunction
P0504 - Brake switch A Brake switch B Correlation

men hittar dessvärre ingen lösning på mitt problem.
Det den kunnige, och väl ansedde "andersuw" menar, är att det behöver inte vara fel på bromsljuskontakten, bara för att den nämns i felkoden.
Man behöver då den EXAKTA felkoden, för kunna vara till hjälp.
Uppenbarligen hjälpte det inte med ett byte, så frågan är vad felkoden menade egentligen.....

Jag gillar heller inte attityden i svaren från "ljungbyholm", så detta är mitt enda inlägg i denna tråd!
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]