Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
Hej, fått problem med min Dieselvärmare som fungerat felfritt i övrigt.

Börja med att jag nog hade för lite diesel i tanken. Ca 13 liter och parkera vid min nya bostad som har brant lutning. Och försökte starta dieselvärmaren. Vilket den ej gjorde o jag tänkte inte så långt att de va låg nivå i tanken o bilen sa inget om det heller.

Raderade då felkoder som låste värmaren "åkte o köpte en", starta värmaren men motorn var uppe i temp men kunde då höra pumpen ticka och åkte hem med bilen.

Nu när jag skulle starta den på kvällen med full tanke så vägrar värmaren starta. Den surrar igång men pumpen som matar bränsle tickar inte.

Provat att starta den flera gånger men tyvärr vägrar den o låser sig efter 3 startförsök.

Vart ska man börja felsöka?

/Micke
Senast redigerad av 1 Mickius, redigerad totalt 0 gånger.
av Mickius
Ceska skrev:Har för mig att man måste med hjälp av dator fylla bränsleledningar.
Är de så illa alltså? För troligtvis har den ju sugit luft då den haft bränsle men pga lutningen inte fått nått bränsle
Tror inte det skall behövas någon tvångskörning av pumpen för att fylla ledningarna och du borde höra pumpen gå även om den pumpar luft. Däremot kan det kanske bli problem att få igång värmaren vid första försöket/försöken om det pumpats torrt eftersom det inte kommer fram bränsle till brännaren i tid innan bränsleledningen fyllts ordentligt. Och för många misslyckade startförsök sätter till sist en felkod som omöjliggör ytterligare startförsök innan koden raderats.

Exakt vilken felkodsläsare använder du och har du några felkoder i nuläget. I så fall vilka?
av Mickius
Konstiga är åkte nyss till affären o då hörde ja pumpen gå men han starta ej värmaren, men denna gång hörde jag pumpen igen.

Jag köpte en på biltema, den fungerar till detta ändamål då jag får fram felkoder och kan radera dem.

Men om pumpen lyckas gå några gånger till så kanske den hoppar igång tillslut
Det finns ju flera olika Biltemaläsare. Bara vissa kan få fram felkoderna på värmaren. Är det denna du har?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Om du använder den läsaren och inte har några felkoder eller enbart felkod för alltför många startförsök skulle jag radera den koden och göra några startförsök till. Jag har några gånger haft problem att få igång värmaren i min 02:a vid första körningen för säsongen, troligen därför att det då är heltorrt i bränsleledningen och det tar tid för bränslet att pumpas fram. Vanligen går den igång utan alltför många startförsök men det har någon gång hänt att den satt felkod för alltför många försök så att jag måst radera den koden innan jag fått igång värmaren.
av Mickius
Stämmer att det är den. Japp blev orolig när pumpen slutade låta där ett tag, men nu låter ju pumpen igen men värmaren har inte hoppat igång ännu dock.

Ska låta bilen kallna o prova ut o köra och sätta igång den några gånger till så kanske den kan hoppa igång tids nog. Den funka lixom dagen innan detta hände o har aldrig bråkat så är lite arg på mig själv över missen med bränslet

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]