Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar lådan spöka allt mer så jag bör testa byta olja innan den slits onödigt mycket.

Har hittat youtubefilmer om hur man tappar ur oljan på AWTF-80 SC men detta i andra bilar än volvo skulle jag tro.

Man blir oftast bara deprimerad när man tittar på det trånga kompakta motorpaketet och undrar nu om det är svårt att hitta påfyllnadspluggen
på en AWTF-80 SC monterad på en D5 i en V70N ifrån 2006?
Tar du väck luftfilterburken så ser du den.
Torx 55 har jag för mig.
Men det är ju lite mer än bara tömma och fylla på.

Har den börjat strula så är det oftast bortkastade pengar att byta olja tyvärr.
Hur spökar den?
Jo jag såg en bra video om det, att det är temperaturkänsligt och annat tex att det är en tvåfunktions skruv för avtappning av överflödigt samt heltömning. Har köpt två omgångar med olja samt sån box för kunna avläsa temperaturer, felkoder mm.

Om jag kör säg 4-5mil med lite hårdare stil och sen saktar ner, svänger av till något, så kan den börja slå in växlarna kring 2ans växel.

Ibland när man kör långsamt så kan den gå in i drivlöst läge för en halv sekund mellan några växlar och det slår då till när den driver igen, alltså kring 2ans växel. Kan se varvmätaren stiga pyttelite ibland även kring 4-5 växeln som att den tappar drivet för nån splittsekund men då slår den inte i växlarna..

När den beter sig hårdhänt, så kan jag gå över till manuellt och köra utan problem.
Parkerar jag bilen en stund och startar så är den normal igen vilket får mig att tänka värmeproblem.

Jag tror att jag behöver nytt ventilpaket. Undrar därför om det bara är att lossa tråget, lossa ventilpaketet, dit med någon ny packning och på med nytt ventilpaket och olja? Såg så ut på youtube. För då känns det inte lika katastrofalt som att man ska behöva lyfta motor och klyva allt som finns. Gör dock ont att dessa paket kostar 15 tusen, men bilen blir ju helt utan värde om lådan inte driver.
Låter ju onekligen som ventilpaket, jag har bytt ett par stycken och det är ganska basic faktiskt.
Det är "bara" att lossa tråget och byta ventilpaketet.
Tråget är limmat med flytande packning.
Men det är ju en del att lossa för att komma åt, man får vika ner subframen en bit bl.a.
Runt 15 är vad det ska kosta att lämna in den och få det bytt inklusive allt material.
Ett nytt ventilpaket kostar runt 8000 i sverige, sen olja och div tätningar ca 2000.
Ska det bli riktigt så ska man nolla oljeräknaren och köra en adaptionskörning efteråt ca 2000 på en volvoverkstad.
Jag brukar dock köpa ventilpaket från engelska ebay då landar det på ca 5000.
Skicka ditt vinnr till dessa så får du rätt ventilpaket.
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V70-Aut ... xyDLZR94oX
Det gav lite gnista igen. Tack
Har billyft och tänker att om andra kan lyckas skruva i det så borde jag med. :)
Samtidigt kanske inte 15 är farligt heller ifall det ingår adaptionskörning och all den biten som du nämnde samt får garanti på det.
Kanske kan få det några kronor billigare nu när all originalolja är inköpt av mig. Får höra med Brandt imorgon.
- För jag anar att desto längre tid jag kör med dessa ryck och slag så slits andra ting och risken ökar att något mer blir skrot.

Dom tätningarna, säljs dessa som ett kitt hos Volvo eller får man noggrant se på deras sprängskisser och hitta alla var för sig som man behöver?
Nej det finns inget kit med packningar, lite oringar och nån liten packning.
Mellan ventilpaketet och lådan är där ingen och tråget är limmat.
Kan kolla om jag har kvar nån kopia av kvittot på nån jag gjort med artnr.
De priserna jag skrev gäller inte volvo original, då misstänker jag att det blir dyrare.
Kolla med en växellådsverkstad, t.ex denna, han sålde ventilpaket förr iallafall.
Har köpt ett där och fått bra support första gången jag gjorde det.
http://www.smct.se
Packning 30735184
Oring till påfyllning 30735186
Oring+alubricka till avtappning 1233068,30713220
Oring till kylslangar 968757 x 2
Sen behöver du flytande packning också, jag använder scantech power silicon, men volvo säljer ju den flytande också men jag har inte artnr till den.
Enligt Volvo ska skruvarna bytas till ventilpaketet och tråget, jag har aldrig gjort det men jag har lagt på svag gänglåsning på skruvarna(loctite 222).
Tack!
Jag och frågade på Brandt idag och han skulle återkomma gällande priser, dom hade inte ont av om jag köpt delarna själv.
Men det första spontana han sa var att det var nog billigare att byta hela lådan.

Du som har donat med sånthär. Vad tycker du?

* V70 D5 som närmar sig 40.000, rullat dessa mil i Tyskland.
* glaslucka, gps, backsensorer, skinn, regnsensorer osv. Populära svart med svart inredning.
* under senaste 2 åren så har jag bytt fjädrar,bromsar, stötdämpare runtom. Fixat virvelspjällaxel.
* ny framruta, nylackad front, nytt drag, ny hinna på strålkastarna. och så vidare.
Jag har nog rustat upp den för närmare 50tusen (vansinne, men blivit så inte för att det behövts utan för det varit kul).

Att köra tills den rasar och sälja den som skrot vore galet så mycket som jag lagt i delar i somras.
Däremot är frågan om en begagnad låda, eller ett ventilhus är mest värda att köpa till den.

- Trivs inte med bilen och har funderingar på försöka byta bort den men känner att jag går så mycket back så behöver köra med den i några år till.
Fick svar ifrån Brandt nu och dom skulle ha ~8500kr för jobbet utan material (för jag sa att jag hade olja och kunde köpa ventilpaketet själv). Blir väl då ca 14.000kr totalt.

Men är lite peppad att byta själv, sen när det blir vår och jag kan köra jänken under tiden för reparationer tenderar ju att ta längre tid än vad man tänkt.

Kör jag sönder mycket genom att köra vidare på nu när den stundvis får sina ryck?
Rejsade mot en bil nu i halkan och efter så blev den ryckig på lugnare köring och slog in växlar ibland samt växlade nån gång i onödan. För att bli normal sen igen om den varit parkerad. Allt mer känslig är den, vet inte om det är för att det blivit minusgrader ute.

För att ge en mer allvarlig felbeteende beskrivning är att om man stannat vid rödljus, och ska börja köra, så varvar den upp lite utan att driva på stunden för sedan slå in växeln... och jag som skruvat äldre bilar tänker på glappande kardanknutar. Har dock inga drivknut missljud samt så har jag testat att stå still och växla mellan drive och back för upptäcka glapp men är inget nämnvärt... Borde detta symptom också försvinna genom nytt ventilpaket?

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]