Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Har länge tyck att det varit dåligt "lyft" i bakluckan. Åker mycket taxi och många V70 bakluckor jag öppnat har haft betydligt bättre "lyft". Sagt och gjort, köpte nya dämpare och bytte dessa. Nu är det om möjligt ännu sämre lyft! De nya hade nr 30799161, men enligt min (gamla) VADIS ska de ha nr 30674494. Har jag fått fel gasdämpare?

Ska kolla med Volvo på måndag, men svaret kanske finns här på forumet redan nu?

/AWWD
Användarvisningsbild
av MartinS
Var det svårt att byta?

Vad sa volvoåterförsäljaren om dämparna?

Mina är riktigt dåliga, när det är kallt ute får man dra luckan ända upp, i stort sett utan motstånd och hoppas att den hänger kvar. Jag har testat många andra V70 och ingen har varit lika dålig.

Vad kostade två nya dämpare?

/Martin
Användarvisningsbild
av AWWD
Bytte dem i samband med service och ja, det var dyrt. Tydligen måste bakre delen av innertaket ned. 1500 kr eller något liknande.

Och ja, det är rätt dämpare jag fått. Känner mig blåst då det om något bara blev sämre funktion.

Vet att CarMan tidigare svarat på inlägg om dämparna att de minsan inte ska lyfta lucka, de ska bara hålla den uppe. Har trots detta öppnat många V70 bakluckor som har ett ordentligt "lyft" i dämparna.

Dämparna kostade 4-500 kr/st. Finns dessvärre inte hos Mekonomen eller liknande.

/AWWD
av shansso3
Tydligen har gasdämparna på Volvo nu lägre gastryck =1045 Nm
byt ut dessa till dämpare med ett tryck på 1200Nm så lyfter luckan perfekt! /S :)
Användarvisningsbild
av AWWD
shansso3 skrev:byt ut dessa till dämpare med ett tryck på 1200Nm så lyfter luckan perfekt! /S :)
Och var hittar jag dessa dämpare och till vilket pris?

/AWWD
av BigFMike
Hej på er.
Ska själv in på garantijobb angående detta med svaga dämpare i luckan, den går knappt upp själv vid o-gradigt, problemet är att jag varit inne och bytt en gång redan. När jag var inne igen dagen efter de bytt för att be dem titta på problemet anser de att det var marginellt, (jämförde med en V70 som var lika gammal, -05, och den "for" upp medans min segade sig upp, det var ca 7 grader då).
Det blev som tidigare skrivits, tom sämre med de nya, och nu menar de att om det inte blir någon skillnad får jag stå för kostnade själv. Om det nu är lägre tryck i de "nya" lär det ju inte bli någon skillnad, så frågan är vad man ska göra.
Har Volvo de dämpare/fjädrar med högre tryck i, är de till äldre modeller eller är de till andra modeller?

Vad göra. Tips

Micke
Användarvisningsbild
av CarMan
dämparna till bakluckan ska endast förhindra luckan från att falla ned. Dom ska inte öppna luckan åt dig (även om den gör det sista biten)
av BigFMike
Jo, men varför "far" så många bakluckor upp med sån kraft då, om den nu bara ska hålla kvar den i uppfällt läge. Då måste det ju vara fel på de som har "övertryck" i sina. Jag anser att en baklucka skall man inte behöva ställa upp i valfritt läge, ialla fall om den fungerat alldeles utmärkt när man köpte bilen. Man kan ju inte ändra på en funktion bara sådär... :roll:
Micke
Användarvisningsbild
av A80TD
CarMan skrev:dämparna till bakluckan ska endast förhindra luckan från att falla ned. Dom ska inte öppna luckan åt dig (även om den gör det sista biten)
Jaha. Jag får lyfta luckan nästan halvvägs innan gasfjädrarna kan fortsätta att öppna den för egen maskin. Trodde det var i svagaste laget, men då är det alltså ingen ide att byta till nya.
av BigFMike
Grattis :D , jag får trycka min hela vägen upp om det är minusgrader, men det ska väl vara så då.

Undrar om man ska ha en sopkvast eller nått med sig för att hålla upp luckan med om det är 15 minus ute.

Micke

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]