Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har som i en annat tråd förstört kylare och kondensor. Nu bytt kylare och kondensor samt fläkt med kåpa.
Startar bilen... Den går bra.. Tills den når normal temp då börjar den att stanna på tomgång. Och när jag gasar till så har jag att den dör under ½ sekund innan den reagerar på gasen... Håller jag den på 2000rpm så är den stadig men så fort jag släpper så dör den.
Bör man göra något med nått dator box eller nått sånt efter bytet?
Den gick jätte bra på tomgång när den var kall. Sen dog den plötsligt när den närmade sig rätt temp.

Nån som har nån aning?

Mvh Thomas
Du bör läsa felkoder, helst med en Volvospecifik läsare. Du bör också kolla att alla slangar och kablar som du särat på vid reparationsarbetet återanslutits ordentligt och är friska. Troligen har ditt problem något med reparationen att göra om det inte fanns där innan och dök upp omedelbart efter. Men det behöver inte alls vara något som direkt har med de grejer du bytt att göra utan kan vara någon annan detalj du handskats med i samband med bytet som inte kommit på plats ordentligt eller skadats.
Jaha... Att man aldrig lär sig. Efter mycket sökande hade en vacum slang hoppat av.... Dold bakom allt möjligt. Förmodligen åkt ur när man dragit i alla möjliga kablar och kontakter.
Ber om ursäkt för detta.
Ibland behöver man liten spark.

På pölen fram bredvid låsningen till huven sitter en liten pryl med kontakt och vacum slangar på... Den undre lite vinklad hade åkt ur... Ej synligt... Stoppade tillbaka och allt funkar.

Tackar så mycket.
Som jag trodde. :D Bra att det löste sig rätt snabbt i alla fall.

Misstänkte för övrigt just den slang det talas om i den tråd jag länkar till nedan. Var det den?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=130660
Hej. Japp det stämmer så bra.. Själva donet sitter med en M6 i plåten och tar man bort den så får man ut en dosa med kablar in från båda sidorna o h på undersidan finns en slang anslutning som går till insuget. När dosan sitter på plats är det dåligt med utrymma för slangen så en original slang är gjuten med en böj för att få plats mellan donet o h kylare.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]