Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hel alla.

Nu måste jag ha eran hjälp så fort som möjligt,

Jag har en Volvo XC70 - 2002.

Jag har den sista veckan märkt att den bara klickar och blinkar i instrumentpanelen som om man har svagt batteri eller som om jordflätan bak vid batteriet har lossnat lite.

Men så är inte fallet.

Jag har nu testat med 4st batterier varav 3st är sprillans nya och fulladdade. Men samma sak. Det bara klickar ett flertal gånger på startmotorn samt blinkar i panelen. Första gången så lyckades jag få igång den precis på håret. men nu i kväll så tänder inte ens bilen till.

Vad kan det vara för fel?

Jag har bara en bil och måste kunna köra mina barn så nu är det verkligen panik :(

Snälla kom med tips på vad det kan vara så jag i morgon bitti så fort det ljusnar ute kan kolla utefter det ni tror att det kan vara.
Kolla kabeln till solenoiden vid startmotorn, särskilt dess anslutning vid startmotorn. Där kan det bildas oxid som ger dålig kontakt. Vi pratar om en relativt tunn kabel, inte den jättetjocka som används för att driva startmotorn.

Se här för vidare info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=117795
MadMikeSweden skrev:Jag kanske är helt fel ute nu. Men kan man få fram vad det är för fel med ett sånt där Volvo Vida program som man läser av bilens elektronik med via OBD ingången eller vad det heter?
Tänkbart men kanske inte särskilt troligt i det här fallet.
MadMikeSweden skrev:Kan ni berätta hur jag ska göra när jag ska mäta spännigen vid start?
Ni behöver vara två personer. Den ena vrider på startnyckeln och försöker starta bilen. Den andre mäter spänningen vid batteriet med en multimeter. Hur mycket spänningen faller just när man försöker starta ger ett mått på hur mycket ström startmotorn tar.
Det här är verkligen skumt.

Nyss monterade jag ett helt nytt och fullt laddat batteri i bilen samt att jag även ställde ett helt nytt fulladdat batteri på sidan om med startkablar på batteriet som sitter i bilen.

Efter 2 minuter med tändningen på utan halvljus så börjar det klicka i bilens instrumentpanel och bilen har tömt båda nya batterierna på ström.

Hur är detta ens möjligt? jag har aldrig någonsin varit med om nåt liknande.

Vad kan ha blivit fel på bilen?
Hur vet du att bilen verkligen tömt batterierna. Att tömma två fulladdade bilbatterier av normal storlek på lika många minuter kräver ett otroligt strömuttag.
Om det verkligen tömt batterierna (två st) på två minuter så drar det enormt med ström. Vi snackar hundratals ampere!
Boven måste vara väldigt varm. Typ gränsen på att börja brinna.
Borde ryka någonstans.....

Batterikablarna skulle du knappt kunna ta i.

Det är nog bara startmotorn, rasat batteri eller generatorn, som kan dra så mycket, utan att säkringar ryker.
Även huvudsäkringar.....

Som Andersuw säger:
Är du säker på att batterierna är slut?
Vet du vad skumt. Jag skrev ju att jag satte på ett batteri i bilen samt ett med startkablar. Med tändningen på. och efter 2 minuter så börjar det klicka i instrumentpanelen och innerbelysningen tänds jättesvagt.

Jag tog in batterierna och kollade stömmen i dom. Det var 14,2 volt i båda. Trots att bilen betedde sig så samt att innerbelysningen lyste jättesvagt. Så dom drogs inte ur batterierna. Men bilen betedde sig exakt som när man försöker starta bilen med nästan slut batteri.

Och det konstiga var att innerbelysningen lyste starkt som vanligt när jag kopplade på baterierna. och efter 2 minuter efter att det klickat i bilen så lös dom jättesvagt.

Observera att jag INTE gjorde något startförsök då. Jag hade bara tändningen på utan halvljus,

Jag blir inte klok på detta :(

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]