Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7777
Airbag-lampan är tänd (XC70 -02) och jag har kollat felkod (SRS) som säger något i stil med att resistansen är för hög på förarsidan.
Jag kollade under stolen och den orange kabeln har lossnat och ligger löst på golvet.

Det finns en större dosa under stolen (med typ fyra kontakter i bakkant) som sitter mot handbromsen till, är det där kabeln skall in? Finns två lediga kontakter där och en ser ut att ha samma färg som den oranga kabeln, är jag rätt ute? Vill inte göra fel med air-bag-kablaget...

Tänkte isåfall koppla ur batteriet, vänta en halvtimme och sedan försöka få dit kabeln igen.

Kan man lossa på stolen och fälla bak den eller nåt, tycker det är så svårt att komma åt, annars kanske man ska lossa hela dosan, trycka i kontakten och sedan sätta tillbaks dosan igen?

Några tips eller annat att tänka på?

mvh

Andreas
Så vitt jag kan se i kopplingsschemat skall kablarna från SRS-enheten till stolen vara orange respektive orange-blå med orange ytterhölje och kablarna från kontaktstycket i stolen till själva krockkudden vara blå respektive brun med orange ytterhölje. Stämmer det med vad du ser?

Arbetsgången är följande:

1. Vänta fem minuter efter att du tagit nyckeln ur tändningslåset.

2. Koppla bort minuspolen på batteriet.

3. Vänta ytterligare tre minuter eftersom SRS-systemet fortsätter att vara aktivt en stund efter att batteriet kopplats bort.

4. Se till att jorda dig själv mot bilen så att det inte far någon gnista på grund av statisk elektricitet.

5. Koppla in kabeln som hoppat ur.

6. Stoppa nyckeln i tändningslåset och vrid den till läge II (tändning på).

7. Se till att ingen befinner sig i bilen och koppla sedan in batteriet igen.

Poängen med steg 6 och 7 är att om en kudde skulle explodera när batteriet kopplas in på grund av något fel av ett eller annat slag skall detta ske när ingen finns i kuddens närhet.

Felkoden med tillhörande varningssignal (tänd varningslampa) kommer inte att försvinna av sig själva även om allt fungerar som det skall efter inkopplingen. Koden måste raderas med felkodsläsare.
Nej det sägs inget i VIDA om att SRS stängs av om systemet känner av ett fel som sätter felkod.
Sådärja!

Nu är allt klart, tack andersuw för handledningen! Det är som sagt en brun och blå kabel som sitter i ett oranget hölje och den ska stoppas in i den mittre av fem kontakter. Går nog ej att göra fel då det bara finns en som den passar i (men det är inte den oranga som jag trodde).

Jag skruvade bort kontaktstycket från plåten på undersidan för det är väldigt trångt och pilligt men vet man vart kabeln ska in går det säkert att känna sig fram. Hittade även en massa skräp och prylar under stolen som säkert är en av anledningarna till att kabeln lossnade i första taget. Felkoden släckte jag med min egna felkodsläsare.

mvh

Andreas
Trevligt att det löst sig och fint att du hör av dig och rapporterar hur det gick. :D
Ytterligare en fin problemlösning :idea: på en Forumfråga samt ”Feedback” :lol: från TS.
Sådana frågor och svar är lärorika samt inspirerande att följa.

Gott Nytt År (BE)
Lennart (D)
av S6024t
Lätt att lossa på stolen o tippa den bakåt,två m8 skruv i framkant,och samma i bakkant,du får lossa på två plastkåpor,fram o lika bak,sen kan du tippa/luta stolen bakåt..
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]