Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har reagerat på att vårt batteri laddas ur ganska snabbt.
Har också tänkt på att det när jag lämnat bilen hört något ovanför höger framhjul även om bilen är avstängd och nycklarna ur.
Forskade lite i detta och fick reda på att det sitter en fläkt till styrenheterna ungefär där. Är det meningen att den ska gå nästan alltid?
Jag har inte hittat något mönster men jag tror den går även om jag inte rört bilen. Eller åtminstone räcker det att jag öppnar en dörr..
Låter långt efter också.

Bilen är en V70 '05 och vill inte lägga för mycket på den.
Troligen fel på styrenhet/kablage till den fläkt som vid behov skall kyla styrenheterna vid höger hjulhus. Du bör läsa felkoder med en Volvospecifik läsare. Det finns en felkod specifikt för den fläkten (ECM-6220).
Om det är fläktenheten det är fel på, vilket jag inte kan garantera, har den troligen artikelnummer 8666595. Kostar troligen en dryg tusenlapp hos Volvo men du hittar den på skroten för en spottstyver. Se t.ex. här:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/8666595/

Jag skulle göra så att jag först kollade noga hur fläkten beter sig så att du säkert kan beskriva det och sedan prata med någon erfaren "verkare" eller "mek" hos närmsta Volvo ÅF. Troligen har de varit med om liknande förut och kan direkt säga vad som bör göras. Om det är byte av fläktenhet som gäller är det kanske ett GDS-jobb om du är lite bilhändig. Annars gissar jag att det inte kostar särskilt mycket att låta en Volvo ÅF göra jobbet. Och Volvo brukar inte kräva att ny del köps hos dem utan det brukar gå bra att få dem att montera en begagnad del från skroten om man kommer överens om det i förväg. I alla fall funkar det så hos den ÅF jag anlitar (Upplands Motor i Uppsala).

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]