bladet1 skrev:Hej ! (D)
En kanske dum fråga , men vad är en dumpventil , har själv en s80 2,4 t -01 och är det något man bör byta för att den blir dålig eller för att bilen ev skall gå ännu bättre ??
mvh Bladet
Teorin bakom dumpventilen är att den skall avlasta det mottryck som uppstår i turbon när gasspjället stängs. Om det finns ett mottryck bromsas impellerbladen upp snabbt i turbon (vilket kan vara rent skadligt) och den får sen mycket längre s.k "Spool up", dvs tid innan den börjar ladda igen.
Volvos turbomotorer (liksom de flesta) har en avlastningsventil som standard. Denna fungerar perfekt och är inte något som skall beöva bytas. Däremot tycker "hard core-trimmare/stylare" att den är lite dumt konstruerad eftersom även intercoolern och hela trycksystemet töms. Sen vill många "med lite fjuniga överläppar"

ha det coola pysljudet när man släpper på gasen, som man får med en öppen dump.
Ska jag vara ärlig tycker jag inte att detta är något man ska ge sig på... Får man det inte ventilen helt rätt inställd kan man ställa till med mer skada än nytta! Originalet fungerar bra ur slitage/säkerhetssynpunkt... Kanske dock inte helt optimalt ur prestandasynpunkt. Men den laddningstid du ev. vinner är knappt märkbar i vanliga fall.
Sen menar vissa att man inte ska montera öppna dumpventiler på motorer med luftmassemätare... Ska du ändå montera en, skaffa en återcirkulerande och strunta i det "coola" pysljudet!