Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trodat
Hej har en v70 årsmodell 2009

Motorlampan började lysa idag på morgonen ni vet den gula jäkeln som ser ut som en kastrull?! bilen låter lite som en traktor vid uppstart så jag har inte valt att köra den. Googlat lite och funnit trådar om att det kan vara tändstiftet?? jag kan ingenting om bilar så jag hoppas någon här kan berätta varför en motorlampa lyser?

Kan tillägga att det hände i samband med att jag startade bilen igår när det var riktigt kallt, lät den stå 1 minut och körde iväg (hade jävligt bråttom) så jag hoppas verkligen inte att det är jag som pajat bilen.

Stort tack!
av MickeM
Det finns bokstavligen hundratals anledningar till lysande motorlampa.

Den måste läsas med OBD2 läsare/scanner.
En billig funkar i detta fallet med motorlampa.
Inte tex ABS osv..

Med felkoderna kan vi börja analysen.

Att den får gå på tomgång en minut skadar inte.
(Miljön möjligen) Tvärtom är det bäst för motorn.
Det är ju helt normalt vid tex isskrapning....?
Fattar inte...

Starta kall, stänga av, starta igen och åka är sämre, men inget som pajar nått så direkt.

Bensin eller dieselmotor?
En 2009 har en annan forumdel egentligen, då det är en V70II.
Denna del handlar om V70N 2001 -2008.
Hade ett liknande fel på min V70 2006 "lät som han missade på en cyl", trots att stiften var ok så var det enl Bilia en tändspole som höll på att ge sig.

trodat skrev:Hej har en v70 årsmodell 2009

Motorlampan började lysa idag på morgonen ni vet den gula jäkeln som ser ut som en kastrull?! bilen låter lite som en traktor vid uppstart så jag har inte valt att köra den. Googlat lite och funnit trådar om att det kan vara tändstiftet?? jag kan ingenting om bilar så jag hoppas någon här kan berätta varför en motorlampa lyser?

Kan tillägga att det hände i samband med att jag startade bilen igår när det var riktigt kallt, lät den stå 1 minut och körde iväg (hade jävligt bråttom) så jag hoppas verkligen inte att det är jag som pajat bilen.

Stort tack!

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]