Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har min V70 från 2005 avställd och när jag skulle starta upp den är den heldöd. Senast jag hade igång den var för 1,5 månad sedan.

Förmodligen batteriet. Har försökt att ladda men utan resultat. När jag ansluter batteriladdaren lyser inte kupébelysning och det händer inget när jag vrider nyckeln till tändningsläge.

Problemet är att jag inte kan öppna bakluckan och byta batteriet.

Får dåliga vibbar av att inte kupébelysningen lyser då jag har laddaren ansluten och vill därför inte ansluta den till ett nytt batteri med startkablar.

Förslag på åtgärder mottages med stor tacksamhet.
En batteriladdare, särskilt en som inte är särskilt kraftigt dimensionerad, klarar ju inte av att driva särskilt mycket, särskilt inte om batteriet är helt urdraget och sväljer det mesta. Koppla på startkablar från en annan bil. Då kan du säkert låsa upp där bak.
andersuw skrev:En batteriladdare, särskilt en som inte är särskilt kraftigt dimensionerad, klarar ju inte av att driva särskilt mycket, särskilt inte om batteriet är helt urdraget och sväljer det mesta. Koppla på startkablar från en annan bil. Då kan du säkert låsa upp där bak.
Jag har "väckt" bilen med en 4A-laddare när batteriet varit så tomt att luckan varit omöjlig att öppna. Så jättemycket behövs inte för att få lås och så att gå igång.
Ja, jag håller med om att en laddare borde räcka för att få igång låset i normalfall.
Eftersom ingen kupébelysning lyser när jag ansluter laddare är jag lite rädd att batteriet som sitter i bilen är kortslutet, har hört att det kan inträffa. Om jag då försöker starta från ett nytt batteri är risken att jag direkt tömmer det nya batteriet så fort jag ansluter detta?!

Om jag bara kan öppna luckan så att jag kommer åt batteriet så skulle det underlätta. Finns det någon öppnare inne i bilen till bakluckan?
DrBex skrev:Eftersom ingen kupébelysning lyser när jag ansluter laddare är jag lite rädd att batteriet som sitter i bilen är kortslutet, har hört att det kan inträffa. Om jag då försöker starta från ett nytt batteri är risken att jag direkt tömmer det nya batteriet så fort jag ansluter detta?!
Hur beter sig laddaren när du ansluter den? Du borde kunna mäta med en multimeter om den levererar någon ström eller inte? Med en multimeter kan du också mäta resistansen för att avgöra om dina misstankar är befogade.
DrBex skrev:Om jag bara kan öppna luckan så att jag kommer åt batteriet så skulle det underlätta. Finns det någon öppnare inne i bilen till bakluckan?
Nej det finns ingen nödöppnare om man inte gjort sig besväret att sätta dit en. Möjligen kan dock Volvo ÅF känna till något trix för hur man utan el kan få upp låset ändå utan att förstöra klädselpanelen på luckan. Hur låset funkar finns utförligt beskrivet i den tråd jag länkar till nedan och som också handlar om hur man kan gardera sig mot sådant här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=19206

Om man på ett eller annat sätt kan komma åt att dra i den grå eller vita plasttriangel som du kan se på bild 2 och 3 i tråden kan man låsa upp. Ett enkelt sätt att skaffa sig en nödöppnare är att fästa en tråd i någon av dem och se till att andra änden på tråden alltid är åtkomlig även med klädselpanelen på plats.

Men det slår mig nu att du nog kan få ut batteriet även utan att öppna bakluckan. Vill minnas att jag själv gjort den manövern en gång. Alltså, fäll ned baksätet, kryp in i lastutrymmet och prova att öppna bakre luckan i lastrumsgolvet. Får du upp den är det ju sedan bara att koppla ur batteriet och sedan ta ut det samma väg som du kröp in.
DrBex skrev: Får dåliga vibbar av att inte kupébelysningen lyser då jag har laddaren ansluten och vill därför inte ansluta den till ett nytt batteri med startkablar.
Det beror på vilken sorts laddare du använt. Om det är en gammaldags "klassisk" laddare (som bara är en transformator och likriktare) så håller jag med. Om det är en modern mer automatisk laddare så behöver det inte vara något fel.
NilsO skrev:Det beror på vilken sorts laddare du använt. Om det är en gammaldags "klassisk" laddare (som bara är en transformator och likriktare) så håller jag med. Om det är en modern mer automatisk laddare så behöver det inte vara något fel.
Vill du utveckla det lite?

När man kopplar till den moderna batteriladdaren som borde väl den efter uppstarten, med allt vad det innebär i form av kontroll och urladdning(?) av batteriet, leverera en spänning till batteriet som i sin tur gör att bilens elektronik ser att den har rätt spänning och då tänder belysningen. Elektroniken kan väl inte känna av varifrån spänningen kommer, från batteriet eller laddaren?
Om du kopplar in en modern laddare på en bil som av ett eller annat skäl (väldigt urdraget batteri, kortslutning i batteri, strömförbrukare inkopplade) drar mer ström än laddaren orkar leverera vid normal laddspänning kommer den troligen att stänga av sig eller sänka laddspänningen till en så låg nivå att strömförbrukningen faller till vad den klarar av. På en äldre laddare går säkringen. Det skulle kunna vara så i ditt fall att larmet utlösts innan batteriet dog helt och i så fall kan det fortfarande vara igång och drar i så fall en hel del ström, troligen mer än en ordinär laddare kan leverera. Men som sagt, det är bara att ta en multimeter och mäta upp vad du har för spänning och/eller ström med laddaren inkopplad.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]