Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teletubie
Tjena!
Har vart o kikat på en v70 årsmodell 2007 och på senaste besiktningspappret står de såhär. Det jag syftar på är "MIL märklampan släckt".
Är de nån här som vet vad de innebär? Finns ingen lampa som lyser på instrumentpanelen. Besiktning skrev även att detta var en " enklare brist " som inte behövdes ombess på.
Kan ladda upp en bild på besiktningspappret när jag kommer hem, hoppas verkligen nån vet nått om detta för bilen va i schysst skick förutom detta..
Mvh!
av svda
Gissar att du bor i Finland. En märklampa är nog vad som i Sverige brukar benämns indikatorlampa och MIL står troligen för Malfunction Indicator Lamp. Sannolikt avses lampan med motorsymbolen, den verkar omväxlande kallas MIL eller CEL Check Engine Light. Den skall vara tänd innan du startar och sedan släckas några sekunder efter det att motorn startats. Av beskrivningen gissar jag att den alltid är släckt.
av Teletubie
svda skrev:Gissar att du bor i Finland. En märklampa är nog vad som i Sverige brukar benämns indikatorlampa och MIL står troligen för Malfunction Indicator Lamp. Sannolikt avses lampan med motorsymbolen, den verkar omväxlande kallas MIL eller CEL Check Engine Light. Den skall vara tänd innan du startar och sedan släckas några sekunder efter det att motorn startats. Av beskrivningen gissar jag att den alltid är släckt.
Nae bor inte i Finland ;)
Men är det nått som jag bör fundera nått mer på? Lampan lyste inte när jag körde bilen men tänkte inte på om den tändes när jag startade bilen eller satte igång tändningen heller tbh
( Försökte att ladda upp en bild på besiktningsprotokollet men det funka inte av nån anledning.. )
Användarvisningsbild
av wissel
En liten varning tycker jag, har någon "klabbat" med denna för att dölja något?
jag skulle inte köpa en sådan bil utan att ha läst av felkoderna, om ens då.....
:o
av Teletubie
wissel skrev:En liten varning tycker jag, har någon "klabbat" med denna för att dölja något?
jag skulle inte köpa en sådan bil utan att ha läst av felkoderna, om ens då.....
:o
Tycker de också känns lite skumt det hela om jag ska va helt ärlig...
Men om jag tar o kör bilen till Volvo o ber dom kolla upp koderna och visas de inget då så borde det inte va nått problem, eller?!
Är inte så jättehemma på nya bilar och all dess elektronik..
Senast redigerad av 1 Teletubie, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Det kan du inte vara helt säker på.

Det kan vara så att bilen ofta sätter felkod som tänder lampan. Förre ägaren ledsna på den lysande lampan och plockade bort den. Sedan raderades alla felkoder innan försäljning, och Volvo hittar ingenting. Men om bilen körs ett tag så kommer felkoderna igen, och om lampan sitter i så tänds den igen.

Jag hade inte köpt en bil där någon släckt "motor-lampan" om det inte fanns en väldigt, väldigt bra förklaring för varför det gjorts. Avsaknad av felkoder hade inte räckt, utan jag skulle också vilja ha en förklaring på varför.
Användarvisningsbild
av wissel
Tror dessutom att det är en lödd LEDdiod som sitter där. Nääh skippa den är mitt tips.
Användarvisningsbild
av wissel
Om någon gjort sig omaket att "släcka" den så kan dom mycket väl ha "fixat" andra saker med.
Be firman fixa det på riktigt innan du sätter din underskrift på denna bil. Se också till att du får 2 nycklar med dosor
som är OK, dom är dyyra som bara den att köpa, 4-5000:-
Ett vanligt "tecken" på att slarvpellar haft bilen innan är just att det oftast bara finns en nyckel .....:-)
av Teletubie
Följer nog era tips o skippar den...
Jävligt synd dock för den va väldigt fint i övrigt o hade exakt den färg o inredning och det som jag ville ha.. :/
Men är nog klokare att låta bli den
av MickeM
Ta och kolla upp så inte bilprovningen släckte MIL som en tjänst åt bilägaren.
Det kan ju ha varit en skit-felkod, men det borde bilägaren veta.

Vad är hens kommentar till besiktningsanmärkningen, och att lampan inte lyser?
Visste hen om det?

Har du sett att motorlampan inte lyser när den borde?
Man bör alltid kolla att alla varningslampor lyser, när man slår på tändningen alltid.
Speciellt när man är spekulant.

Jag håller med övriga.
Lyser inte varningslampan/orna, (=tvivelaktigt, alt dyr fix) , titta på en annan.
Dom är ju inte ovanliga.....

Även för att nyckel är dyrt som @#$€£¥.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]