Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emag68
Har en Volvo v70xc - 02 som växlar bra första 1-2 milen sen "tappar den växeln" om jag släpper gasen.

Ex Jag kommer till en rondell och släpper gasen och bromsar in och utan att stanna går jag på gas igen för att köra in i rondellen, då har jag ingen växel i utan den bara varvar upp och mitt i det så går växeln i med ett rejält dunk.

Ex 2 Jag kommer till en rondell och jag måste stanna helt, medans jag då står still så hör jag efter ca 2s ett litet dunk (som att man står still och lägger i D) att växeln går i och då är det bara att köra.

Kan även höra om man kör ca 70km/h och det är lite utför och man "nästan" släpper gasen så hörs det hur den typ tappar växeln och sen går i alt att den växlar upp och ner, ett tydligt mönster typ fram och tillbaka fram och tillbaka, som att den inte kan bestämma sig.

Låter jag bilen stå och bli kall, då växlar den bra första 1-2 milen för att sen bete sig som ovanstående.

Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av johnnype
Kanske för lite olja i lådan? Kolla nivå om möjligt, har du aldrig bytt så är det säkert dags!
av emag68
johnnype skrev:Kanske för lite olja i lådan? Kolla nivå om möjligt, har du aldrig bytt så är det säkert dags!

Har varit och kollat nivån och den var en bra bit ovanför max, oljan på stickan var ljusröd.
Gick som sagt bara ut till garaget (20 grader) och slet upp stickan och det var olja en bra bit ovanför max (både varm och kall strecket), torkade av och kollade flera ggr. Startade som sagt aldrig motorn, gjorde jag rätt? annars verkar det märkligt att någon fyllt så mycket olja i den, kan tillägga att jag inte ägt bilen länge.
Användarvisningsbild
av wissel
När man kollar nivån skall motorn helst vara varmkörd i 30 minuter, sedan tomgång på o lägg i o ur samtliga växlar fortfarande med motorn igång, lägg i N-läget och NU KOLLAR du nivån. Motorn alltså på hela tiden.
av emag68
wissel skrev:När man kollar nivån skall motorn helst vara varmkörd i 30 minuter, sedan tomgång på o lägg i o ur samtliga växlar fortfarande med motorn igång, lägg i N-läget och NU KOLLAR du nivån. Motorn alltså på hela tiden.
Gjorde som du sa, Dock så glömde jag lägga den i N utan det blev P läget. Nivån var som tidigare, en bra bit över max.
Användarvisningsbild
av wissel
"Någon" har gjort fel här vid kontroll o påfyllning.
Vart fall är det viktigt att du justerar nivån till den korrekta, om detta
hjälper i ditt fall vet jag inte men vi hoppas.......:-)
av emag68
Provade först att justera nivån utan förbättrat resultat. Lämnade då in bilen till en mindre verkstad för spolning av lådan men även det utan resultat, möjligen att den växlar lite mjukare.

Vad är nästa steg? kan det vara värt att prova någon annan olja?
Vad är mest troligt fel på min låda?
av marimbalanguage
Läst ut eventuella felkoder?
Jag tippar det är ventilpaketet som strular, också kärvande solenoider kan resultera i att den "sparkar" i växlarna.
av emag68
marimbalanguage skrev:Läst ut eventuella felkoder?
Jag tippar det är ventilpaketet som strular, också kärvande solenoider kan resultera i att den "sparkar" i växlarna.

Var och kollade ev felkoder idag men det fanns inget.
Ventilpaket och solenoider är det något en "hyffsad" skruvare klarar av att åtgärda?
Det finns ingen som provat någon "Mirakel" tillsats som fungerat? alt någon som haft liknade problem och lyckats åtgärda detta genom t.ex byte till en annan olja?

Känns så frustrerande att den fungerar när den är kall, växeln är i samma sekund man flyttar spaken till P. När den är varm tar det ca 3s innan växeln går i samt att det sker med en dunk/spark.
av andersuw
På vilket sätt kollades felkoderna? De koder det skulle kunna tänkas om fångas inte med säkerhet av vilken felkodsläsare som helst.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]