Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur får man bort dörrsidan på volvo s80-04 vänster fram jag vet att det sitter plastclips runt dörrsidan dom är lätta att lossa men för övrigt ser det inte lika ut med handtaget och klädseln som på volvo v70 vet ej om man ska bryta loss handtaget på den här också har ej provat än skulle bara kolla här om någon har haft bort dörrsidan på en s80 någon gång och hur man gör så man inte förstör något.
Har ingen egen erfarenhet av att göra det på S80, bara V70. Men enligt anvisningarna i VIDA, som jag fattar dem skall du göra följande:

Peta bort plasten på "kurvhandtaget" (det du stänger dörren med). Börja underifrån.

Bakom plasten finns två skruvar som skall bort.

Pilla bort plastbiten innanför backspegeln.

Pilla bort sargen runt inre dörröppnaren.

Pilla bort täcklocket vid inre dörröppnaren.

Bakom täcklocket finns ytterligare en skruv som skall bort.

Tryck in centrumsprinten i clipsen runt dörrsidan (bara en liten bit, inte rätt igenom så att du tappar sprinten) och ta ur clipsen.

Dra ut dörrsidan lite nedtill och lyft sedan av den.

Lossa kontaktstycken/vajrar för att ta bort den helt.

OBS: Verktyg vid allt petande bör vara fiskben/P-mejsel. Lätt att sätta fula märken om man petar med något hårdare verktyg.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]