Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan84
Hej, fick nedslag på besiktningen gällande spindelleden. Är det något som man kan byta själv. Brukar byta bromsar hjullager och liknande, kanske kan försöka mig på detta själv eller vad tror ni??

Behöver man göra en hjulinställning efter bytet?

Finns det någon bra instruktion som man kan ta del av?

Trevlig helg:)
av Mickefix
Brukar inte vara några svårigheter inte om man har lyft och inte behöver stå på gatan och göra det. Brukar normalt inte behöva någon framvagns inställning vid byte av spindelled. Däremot ett spett är bra att ha till hands att kunna få ner bärarmen och få ut spindeln då tappen är ganska lång
av sensonic
Jazzy skrev:
sensonic skrev:Spett. Visst, men finns ju mer finmekanik också...

https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... pa278117sv
En sån kan nog inte användas till en V70. Huggmejsel använde jag när jag bytte på min.
Ja, du kan ha rätt. Köpte på Mekonomen när jag bytte men ser nu att det inte var det modellen utan mer en gaffel med hävarm. Mer som 19-1254 på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019461/

Då kom den hur snällt som helst.
av MickeM
"Utmaningen" i spindeledsbyte på V70N ligger inte i att få loss koniska tappen, som det var förr.
V70I tex, ser helt annorlunda ut med spindeled i länkarmen.

På V70N sitter den på styrspindeln, och ner igenom länkarmen. Tappen är nu så trubbig att den inte fastnar på samma vis. Som en halv kula nästan.

Utmaning nr1:
Det är att få loss/ner själva spindeleden. Inte tappen.
Den sitter fast med två skruv, och är även lätt inpressad uppåt.
Biltema har ett specialverktyg för detta demontage.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038104/

Men det går att få ur och i ändå utan jättemankemang med huggmejsel och dyl, men detta underlättar nog.

Utmaning nr2 är att INTE dra isär inre knuten på drivaxeln för mycket, för då ramlar den isär.
Man kan släppa skruven i mitten och dra ur yttre knuten, men likväl kan axeln ramla olyckligt.
Jag har gjort detta med komplett axel på plats, och knutit ett band från subframe till fjäderben som hindrar att navet dras för långt ut, så inre knuten trillar isär.
Jag drog sen fjäderbenet något bakom länkarmen, istället för ut, utanför, eftersom länkarmen vill upp till vågrätt via bussningarna igen.
av Mickefix
Dessutom så har jag för mig att man byter hela länkarmen i stället på V70 då får man även alla bussningar till på köpet för under 1900kr inpressade och klara samt en helt ny länkarm, bara spindelleden har jag för mig kostar runt 850-900 kr de två bussningarna till länkarmen ca lite över 600kr .
av farbrornilsson
Mickefix skrev:Dessutom så har jag för mig att man byter hela länkarmen i stället på V70 då får man även alla bussningar till på köpet för under 1900kr inpressade och klara samt en helt ny länkarm, bara spindelleden har jag för mig kostar runt 850-900 kr de två bussningarna till länkarmen ca lite över 600kr .
Med risk för att jag har missförstått dig, men varför ska han byta länkarmen om spindelleden är dålig? Spindelleden är en lös komponent som du byter på V70N.
På V70I så böt man komplett länkarm så spindelleden var pressad i länkarmen.

Sen lite mer ontopic, fick tag på volvos egna verktyg till detta arbete från en nerlagd verkstad och de underlättar jobbet avsevärt.
av mbc
Notera att verktyget mickem länkar till är enbart för montage, jag brukar knacka loss dom med en huggmejsel, låter brutalt men dom brukar släppa lätt, nån gång har den inte gjort det och för att inte riskera att få märken så använde jag en glidhammare.
Använder ett spännband som jag fäster mellan länkarmarna och spänner efter jag lossat muttern, då viker länkarmen ner sig, så slipper man bända med ett spett och man har bättre kontroll.
Och som sagt lossa skruven till drivaxeln och var försiktig som fan så du inte drar isär den, blir ju lite merjobb om man ska pilla ihop knuten också.
Och vid montage så brukar jag smörja splinesen på spindelleden och dra skruvarna växelvis så kryper den in fint.
Såg att du hade en 06, har du en väldigt sen sådan så är det en annan spindelled än tidigare, det är en brytpunkt där nånstans bara för info så du får rätt...men det ska han som säljer den nya till dig ha koll på.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)