Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Har lite problem med min xc70 D5 -05:a med vibrationer..

Jag har haft problem med oljeläckage som är åtgärdat och 2 motorkuddar bytt så vibrationer i tomgång är nästan helt borta, men rullandes är en annan femma.

Det är så att Det vibrerar i karossen under acceleration lite till och från, ibland är det väldigt milda vibrationer, ibland är det ganska våldsamma vibrationer. När det är som värst kommer felmeddelande i displayen någonting liknande med "Broms assistans service, abs service" kommer inte riktigt ihåg vad det står just nu. Men om bilen står över natten och startas så är vibrationerna milda igen och ett annat felmeddelande uppstår i stil med "abs tillfälligt avstängd" och efter mellan 10 sekunder till 15 min försvinner meddelandet (under körning då).

Lämnade in bilen på en mindre firma ang lite mindre problem som t.ex haldex. Då fick han fram att matarpumpen till haldexen inte fungerar så han trodde att vibrationerna och haldex hör med varandra igenom ABS styrboxen.

Brandt bil sa att vibrationerna är där för att drivaxlarna ska vara helt slut..

Jag behöver hjälp! Vad kan vara fel? Ligger det i något som firmorna säger?
Senast redigerad av 1 tiquz, redigerad totalt 0 gånger.
Inte på en XC70 men väl på min V70. Vibrationer på äldre bilar är inte så skoj, rätt svårt att isolera.

Brandt menar att inre drivknutar är slut, och därmed vibrationer. Kan vara rätt, speciellt om det bara är under acceleration som du skriver.

Att pumpen till Haldex skulle påverka ABS-enheten så att bilen vibrerar, hmm, tveksamt. Tror det finns en säkring till 4wd i bakre elcentral. Om du rycker den bör du kunna utesluta om det är pumpen som står för skaket.

Däck och fälgar, diverse bussningar, bromsar, tändningsrelaterat säger vissa,... Men bara vid acc, tror skolboken säger inre drivknutar (=byte drivaxel) då. Kan ju vara värt att kolla stödlagret på höger drivaxel fram först.
hade mkt skakningar vibrationer i min med vid hårdare acc när jag bytte till vinterdäck så försvann det i princip helt lite kvar men det ibillar jag mig är skivorna för dom sjunger på sista versen för mig .... men klart kan ju va drivknut/sdölagret med
Skivor fram är nybytt, bak sjunger på sista vilket märks vid inbromsning.
Säkringen tänkte jag inte ens på, ska prova det imorgon.

Om det nu skulle vara inre drivknut, kan jag se det på något annat sätt? Alltså har en skadad inre drivknut någon annan symptom?
Stödlagret ska inte glappa antar jag.

Jag har höger och vänster drivaxel liggandes, om jag skulle byta hela skiten gissar jag på att ganska mycket vxl-låds olja skulle läcka ut.. Hur fyller jag på det igen?
Lyfter du en sida i taget så rinner det ingen olja. Rätt trixigt att diagnosticera inre knutar närmare. Möjligen om du tar i axeln precis utanför knuten och ruckar upp och ner samt fram och bak. Ska inte vara något nämnvärt glapp. Jämför helst med en frisk bil i så fall.

Stödlagret: Glapp är inte bra och sedan kan det vara slut på fett som gör att kulorna är slitna. Hörs rätt tydligt om du lossar på överfallet och lyckas snurra på det. Mitt lät som en gruskross men vibrerade inte för det...
Att dra ut säkringen gjorde inte mycket.

Ursäkta dålig bild men så såg det ut under. Det ser ut som att drivaxeln tar i något ovanför med tanke på att det är nött på varje "hörn", kan det ha något med detta att göra?

Bild
Precis! Jo det såg ganska färskt ut, hann inte känna efter så mycket ovanför riktigt.

Märkte även igår att om jag har någon med mig i bilen så skakar det betydligt mindre.. Har en ganska dålig dämpare på höger fram med så då tänker jag att det mer är drivknut eftersom att axeln borde bli lite rakare med mer tyngd på den sidan, därav så borde den inte behövas jobba lika mycket så att säga.. :-P

Naah tror nog att det blir ett axel byte ändå. :-)
Det är fjädern som håller höjden på bilen, inte dämparen.

Kan det vara märken efter en polygrip som verkstaden använde för att känna efter glapp i knuten? Tänker att de höll emot här och samtidigt vred i axeln utanför knuten.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...