Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S60 2,4T -01. Drygt 16000 mil.

Jag har fått felkod P0420 Katalysatoreffektivitet under tröskelvärde (bank 1) i OBD2 med motsvarande kod bland Volvokoderna och den gula lampan om avgasreningen lyser på instrumentbrädan. Inga andra koder finns som har med det att göra och inga driftsproblem märks.

Jag har läst på flera ställen och det har varit väldigt spretigt vad man bör göra åt det eller vad det kan betyda och mycket slag på stora trumman varvat med "strunta i det så länge och se". Jag får väl ta den till en verkstad om det kvarstår och i värsta fall byta katalysator även om jag tycker att det känns lite överdrivet redan nu.

Är det någon som har en modern samlad idé vis av erfarenhet om vad detta brukar vara eftersom det blir ganska dyrt att byta den och även lambdasonderna? Jag har tyvärr bara enklast möjliga diagnostikverktyg och kan inte göra mer än att läsa koderna. Med Biltemas felkodsläsare som jag har så kan man släcka koder (men bara allihop på en gång inte en i taget) så jag tänkte testa det och se om det kommer tillbaka. Det lär väl vara riskfritt.
Min erfarenhet är att det är katalysatorn som inte renar tillräckligt.
Bilens gränsvärden är mycket tuffare än SBP, så den har nog godkända värden ändå.
Men den godkänns nog inte med lysande lampa.

För mycket små/statskörning, och/eller körts med fel längre tid har bränt ut beläggningen i den.
Det låga miltalet på så gammal bil, talar för det första.

Med en rejäl skopa tur kan du "rensa den" med tuffare körning, typ långtur med tungt släp.
Men inte troligt.

Inte särskilt vanligt fel på Volvo.
Mest asiatiska bilar.
Jag håller på och tittar i förväg på katalysatorer på nätet bara för att få en uppfattning. I värsta fall. Det verkar som om man kan få tag lätt på en till utan turbo, men med verkar dyrare och ovanligare. Dyrt är det oavsett. Universaldel att svetsa på fungerade inte enligt firman som jag brukar åka till för avgasjobb. De är för svaga. Synd. Delar från bilskrotar gillar jag men kanske inte på en sådan typ av del.
Felkoden säger ju inte att syresonderna är defekta; tvärtom är det ju bakre syresonden som larmar. Avgaserna före katen har en sammansättning som pendlar fram och tillbaks runt "riktvärdet". Efter katen ska dessa variationer vara borta och signalen från bakre sonden ska vara stabil. Om inte katen funkar, kommer variationerna att synas även i signalen från bakre sonden. Om det inte går att skrämma igång katen med lite hårdkörning och det inte är nåt uppenbart läckage nånstans, så är det nog så att felkoden hittat rätt - katens effektivitet är försämrad.

Det man skulle kunna göra, är väl möjligen att köra omkring med realtidsvisning av avgasvärden och andra mätvärden och kanske därur se om det är nåt annat som felar.
Ok, men läckor, glapp och slangar och annat borde väl det inte behövas Volvo ÅF för att kolla eller hur? Ni får ursäkta men jag vet för lite om detta. Jag vet bara att Volvo ÅF är dyrt och jag har aldrig varit där för något annat än köpa delar. :)

Jag såg en liten film om det där med att mäta sonderna men det är tyvärr över min utrustningskapacitet just nu. Jag förstod också det där med varierande spänningar.

Skrämma kat skall bli ett sant nöje att göra senare idag.
Det var kod P0422 "Huvudkatalysatoreffektivitet" under tröskelvärde (bank 1) och inget annat. Hur som helst tog jag bort koderna efter 30 min körning på högt varv på landsväg. Koderna kom inte tillbaka efter 10 min körning efteråt iallafall. Vi får väl se.

I läsaren fanns en funktion med "live values" men det är lite otydligt vad man gör med dem och hur och instruktionen lämnar en del att önska. Det ser ut som om det fanns strömvärden till ett par av dem. Jag misstänker att man kanske kan köra bilen med läsaren i. Jag får läsa på lite mer.

Jag kom på nu att felet uppstod faktiskt vid körning med släpvagn vilket jag sällan gör annars. Konspirationsteorierna om det sambandet har bara börjat. :shock:
Dextre skrev:Det var kod P0422 "Huvudkatalysatoreffektivitet" under tröskelvärde (bank 1) och inget annat.
Säkert, särskilt som P0420 inte finns i VIDAs tabell över tänkbara generiska koder för din bilprofil. :wink: P0422 motsvarar Volvokoden ECM-4801. Bland de tänkbara felorsakerna nämner VIDA:

misständning
luftläckage på insugningssystemet
luftläckage på avgassystemet
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression
defekt katalysator

Så det finns alltså en del annat än defekt katalysator att välja på. Om felkoden återkommer är kanske luftläckage det första som bör undersökas närmare.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
andersuw skrev:
Dextre skrev:Det var kod P0422 "Huvudkatalysatoreffektivitet" under tröskelvärde (bank 1) och inget annat.
Säkert, särskilt som P0420 inte finns i VIDAs tabell över tänkbara generiska koder för din bilprofil. :wink: P0420 motsvarar Volvokoden ECM-4801. Bland de tänkbara felorsakerna nämner VIDA:

misständning
luftläckage på insugningssystemet
luftläckage på avgassystemet
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression
defekt katalysator

Så det finns alltså en del annat än defekt katalysator att välja på. Om felkoden återkommer är kanske luftläckage det första som bör undersökas närmare.
Möjligt men inte troligt, eftersom det inte finns nån mer felkod, än just den som pekar ut katalysatorns effektivitet, och det faktum att bilen går bra.
De fyra första felen ovan, brukar ge egna felkoder. Ojämn komp och den skulle gå %€£¥₩!
Om det fanns flera, tillsammans med denna po420, skulle jag hålla med i resonemanget.

Men naturligtvis skall man gå igenom efter läckage.
Det är ju gratis, och inte särskilt svårt.

Kolla öven vevhusventilationens funktion en extra gång. (Inget övertryck i varm motor med lite gas)

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]