Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Köpte i förrgår nya torkarblad, eftersom fästet på förarsidan gick av när jag lyfte upp torkaren. Köpte Biltemas Aerodynamic 600mm/525mm. På passagerarsidan torkar det otroligt bra, men på förarsidan så lämnar den ett bredd spår ungefär strax nedanför mitten på torkarbladet och översta ca 100mm så ser det precis ut som att bladet hoppar och lämnar då ränder efter sig. Var idag och bytte ut bladet mot ett nytt, exakt samma syndrom på det.

När dom åker upp så lämnar den inga spår eller så utan det är på tillbakavägen. Vad jag kan se så verkar inte bladen gå att vända på heller?

Undrar nu om armen på något vis kan vara sned eller vad det kan bero på? den gamla torkaren torkare sådär då den inte var så ny. Känns konstigt att två olika torkare torkare lika dåligt. Men det på passagerarsidan torkar perfekt.
Ceska skrev:Vinkeln blad - ruta är fel, med hjälp av en eller två skiftnycklar går det att justera in själva armen.
Antar att den då ska vridas ner, borde vara böjd så själva bladet går lätt uppåt? eftersom det hoppas och lämnar spår på vägen tillbaka.
Gör som Ceska säger och kolla hur bladet på passagerarsidan ligger an i jämförelse med det på förarsidan. Då ser du åt vilket håll du skall vrida armen på förarsidan.
Hade samma fel ned ett torkarblad när köpte på biltema byte bladen till ett ny samma sort biltema returkassa sen fungerar det bra på rutan.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jag har exakt samma problem på ett Biltema Aerodynamic som sitter på bilen nu. Jag har redan provat att justera torkararmens vinkel och det blev lite bättre men inte bra. Med de klassiska bladen fungerar det utmärkt så jag tänkte byta tillbaka till ett sådant helt enkelt och vara nöjd. Jag tyckte ändå inte att det blev jättesnyggt med flatblade till de gamla torkararmarna med J-krok eftersom det blir en så stor klump mitt på.

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]