Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dillen
Hej,

Jag har fått akuta problem med kopplingen och tänkte kolla med er vad ni tror det kan bero på :) (v70n -08 classic 2.4d 20200 mil)

Det inträffade när jag skulle åka iväg från ett rödljus och släppte upp kopplingen. Kopplingspedalen var då helt död och låg kvar i nedtryckt läge. Jag märkte inga konstigheter innan det hände och det kom inga missljud då felet inträffade.

Jag kan dra pedalen upp och ner för hand men kopplingen ligger hela tiden i friläge oavsett läge på pedalen. Jag har också fått ett större oljeläckage under motorn. Jag har läst mig till att det kan vara slavcylindern som är trasig. Det verkar dock som att det oftast leder till att kopplimgen ligger i, inte konstant friläge som i mitt fall. Vaf tror ni, slavcylinder eller något annat?

Mycket tacksam för svar :)

/David
Troligen slavcylindern med urtrampningslager.
Den kärvade nog på axeln, och när pedalen trycktes ner andra gången gick cylindern ut för långt, och hoppade ur, och hängde sig i urkopplat läge.
Därför rinner bromsvätska mellan motor och växellåda.

En gissning.. ...

Vanligast är som sagt, att pedalen stannar nere, och kopplingen kan inte frikoppla.
Eller att kopplingen smyger till dragläge, trots att pedalen hålls i golvet.
Stort tack för svaret :)

Är det du beskriver ett fel som brukar förekomma eller är det det enda du kan tänka dig orsakar konstant friläge?

Vad är ett rimligt pris på byte av slavcylinder samt koppling? Jag har ringt runt till några av de större verkstäderna i Göteborg idag och fått kostnadsförslag från 18500 kr ner till 12900 kr (Mekonomen, som dessutom hade tid redan nästa vecka). Är det OK att köra Mekonomen även om de kanske inte har "volvo" stämplat på reservdelarna?
av rid54
För det jobbet är det väl arbetskostnaden som är störst, eftersom konstruktionen kräver att man särar växellåda och motor för att byta slavcylindern. Jag skulle nog inte tro, att Mekonomen är ett högriskval i detta läge.
Dillen skrev:Stort tack för svaret :)

Är det du beskriver ett fel som brukar förekomma eller är det det enda du kan tänka dig orsakar konstant friläge?

Vad är ett rimligt pris på byte av slavcylinder samt koppling? Jag har ringt runt till några av de större verkstäderna i Göteborg idag och fått kostnadsförslag från 18500 kr ner till 12900 kr (Mekonomen, som dessutom hade tid redan nästa vecka). Är det OK att köra Mekonomen även om de kanske inte har "volvo" stämplat på reservdelarna?
Det finns massor av saker som kan orsaka konstant friläge.
Trasig drivknut, trasig koppling, rasad tryckplatta, rasad växellåda, osv...

Men i direkt kombination med kopplingspedalen i golvet så, nej.
Mitt första scenario eller nptt liknande vid kopplingen, är det enda jag kan komma på.
Kopplingen eller dess manövrering är sönder iaf.

Extremfallet skulle kunna vara att huvudcylindern till kopplingen gett sig, och hindrar vätskeretur från slavcylindern, men nu snackar vi riktigt långsökt.
Då skulle inte läckaget vara mellan motor o växellåda, utan ifrån torpedväggen ungefär.

Jag hade låtit Mekonomen bytt tveklöst.
12500kr lät faktiskt "billigt" för kopplingsbyte.
Det är inte värt 6000kr med Volvodelar....
Volvo har inte tillverkat dom prylarna....
Ha med i medvetandet, att Mekonomen kan ringa och säga:
Ditt svänghjul är för slitet/glappt, och bör bytas. =ca 6000kr.

Det bör då bytas.

Svänghjulet är troligen inte med i Volvos pris, men du kan ju fråga dom.

Men byta svänghjul endast i "förebyggande", känns onödigt, om den inte gått 35,-40,000mil på orginalet.
Dom håller bra på normalt körda 140 och 170hk.
Diesel och turbo, drabbas oftare. Förarens stil är avgörande, främst på turbo.

Att byta packbox bakom svänghjulet var "obligatoriskt" på V70I, och iaf tidiga V70N
Försummbar merkostnad, och något jag skulle byta.
Jag råkade ut för samma sak med min D5 -07, fast jag kunde inte frikoppla.

Tror jag betalade 14.000:- allt som allt på Mekonomen, arbete, ny koppling, ny slavcyl osv. Bytte även packboxen bakom svänghjulet.

Jag hade dock otur med min verkstad då växellådan började läcka olja efter kopplingsbytet. Efter mycket felsökande och bråkande med verkstaden så upptäcktes en spricka i godset under växellänkaget. Min teori är att dom lyckats tappa växellådan vid kopplingsbytet och orsakat sprickan. Pratade med Bilia och dom hade aldrig någonsin varit med om att en växellåda spruckit. Medans mekonomen menade på att växellådan hade ett "tillverkningsfel"... Såhär i efterhand med allt trassel och otrevliga samtal så hade jag lätt kunnat betala 6000kr mer för att låta Bilia byta koppling, dom har i alla fall mer koll på läget. Så, 14.000kr + massor av tid och frustration.
Suck, idag ringde jag Mekonomen för att lägga till packbox och fick prata med mekaniker. Han var väldigt fundersam över offerten jag fått då den så vitt han mindes borde ligga på 15000 (och inte 12900 som i mitt fall). Han skulle höra av sig på måndag. Stämmer det kan jag lika gärna låta volvo-verkstaden dit bilen bärgades fixa det, de skulle ha 15500.

Angående misstanken att det är urtrampningslagret som är boven i dramat så är det faktiskt så att jag under några månader noterat att kopplingspedalen inte varit helt mjuk i sin rörelse upp och ner, den har liksom knarrat eller hackat lite. Jag har tänkt att det var pedalstället som behövde smörjas men kan det varit så att det varit urtrampningslagret som inte glidit fritt på axeln som känts i pedalen?

/David
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...