Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en 2.4d 2007, och nu när vintern är här så vill man ju ha en varm o go bil, sedan köpet av bilen i somras har jag sett fram emot att utnyttja diselvärmare och ha en varm och skön bil.. har även monterar en Calix motorvärmare med kupefläkt då jag hade en liggandes + gratis el på jobbet.

Men första morgonen med diselvärmare gick mindre bra, skulle åka kl 05.30 (ställde in det i bilen) och det var -2 grader ute och bilen gick inte igång, batteriet var för dåligt.. så jag lånade hem en batteritestare och enligt den var battereit vekt (skala bad - weak - good) från 13 volt till 11.2.. så batteriet är väl inte det bästa, volvo orginal 90AH 800.

så jag har funderat på hur jag ska göra och behöver tips. alternativ är ju desse:
*Köpa nytt batteri = 1600-2000kr fattigare (hoppas på att det funkar, är ju inte säkert)
*ha min lilla C-tec laddare på över natten (drar 70 watt när den laddar batteriet) + köra med diselvärmaren
*skippa diselvärmaren och köra med elvärmaren + kupefläkt (det drar ca 900 watt)

vad blir billigast tror ni? säg att man kör elvärmaren + kupefläkt 2 timmar alt använder diselvärmaren (går ju åt diesel) + c-tec laddaren?

kan tillägga att nu när jag ställt bilen för natten är batteriet på 12.2 volt, vet inte om det är bra eller dåligt.
Köp ett nytt batteri, det kommer lägga av snart ändå om det börjar vara dåligt.

Jag tycker att du kör elvärmaren när du har möjlighet och dieselvärmaren när det saknas uttag.

Värmare har man väl i bilen för komfortens skull inte för några kronor hit eller dit?
Batterispänning:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
AGM Batteri från Biltema kanske?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029894/

Den nya generationen batterier för framtidens bilar.
Högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i applikationer med extrema cyklingar, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet. Detta är mycket viktigt för mikrohybridfordon försedda med Stop & Start funktion och energialstrande bromssystem. AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri.

AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra. Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i ex. passagerarutrymmet. Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.
Bara att prova dig fram och sedan räkna på saken.

Jag skulle tippa på att du får köra elvärmaren väldigt länge för att få hela bilen varm, särskilt vid riktig vinter. Om Calixvärmaren är en slangvärmare snarare än en kontaktvärmare värmer den kanske motorn hyggligt men det blir ju inte mycket över till kupén med bara 900 W. Vill du ha varmt där inne när det är riktigt kallt ute lär du ju komplettera med en så rejäl kupévärmare som en 10A säkring tål.

Även om man utnyttjar ett 10A uttag fullt ut (ca 2200 W) har man mindre än hälften av den effekt dieselvärmaren ger (ca 5000 W) vilket gör att den senare värmer mycket fortare och inte slösar bort så mycket värme i onödan bara därför att den tar så lång tid på sig och därför hela tiden tappar mycket av den värme som tillförs. Hur länge du behöver köra dieselvärmaren beror förstås på dina egna krav på hur varmt det skall vara när du startar samt på yttertemperaturen. Vid temperaturer runt nollan, som det är nu, tycker jag själv att runt en kvart duger bra. Värmaren drar ca 6 dl diesel per timme.

Kostnaden per W räknat blir ungefär densamma för el som för diesel. Men jag skulle tippa på att dieselvärmaren vinner totalt just genom att köra på med mer effekt under kortare tid. Fast har du fri el på jobbet blir det förstås billigare att köra el där. Sedan är det ju inte miljömässigt särskilt bra att använda el för uppvärmning så länge åtminstone en del av elproduktionen är fossil. Om det är värme man vill ha är det mycket bättre att inte gå omvägen via el för bästa verkningsgrad.

Om du köper ett nytt batteri (där min rekommendation är densamma som wissels: Biltema AGM, max storlek som ryms) och har möjlighet att underhållsladda tror jag inte alls du behöver bekymra dig på den punkten. Batteriet är troligen utbytesmoget alldeles oberoende av om du använder det för värmarkörning eller inte och det kan vara klokt att byta innan du blir stående en kall vintermorgon.
wissel skrev:Batterispänning:
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
AGM Batteri från Biltema kanske?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029894/

Den nya generationen batterier för framtidens bilar.
Högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i applikationer med extrema cyklingar, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet. Detta är mycket viktigt för mikrohybridfordon försedda med Stop & Start funktion och energialstrande bromssystem. AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri.

AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra. Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i ex. passagerarutrymmet. Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.

Lite inne på ett sånt faktiskt, men passar det verkligen i Volvon,?
andersuw skrev:Bara att prova dig fram och sedan räkna på saken.

Jag skulle tippa på att du får köra elvärmaren väldigt länge för att få hela bilen varm, särskilt vid riktig vinter. Om Calixvärmaren är en slangvärmare snarare än en kontaktvärmare värmer den kanske motorn hyggligt men det blir ju inte mycket över till kupén med bara 900 W. Vill du ha varmt där inne när det är riktigt kallt ute lär du ju komplettera med en så rejäl kupévärmare som en 10A säkring tål.

Även om man utnyttjar ett 10A uttag fullt ut (ca 2200 W) har man mindre än hälften av den effekt dieselvärmaren ger (ca 5000 W) vilket gör att den senare värmer mycket fortare och inte slösar bort så mycket värme i onödan bara därför att den tar så lång tid på sig och därför hela tiden tappar mycket av den värme som tillförs. Hur länge du behöver köra dieselvärmaren beror förstås på dina egna krav på hur varmt det skall vara när du startar samt på yttertemperaturen. Vid temperaturer runt nollan, som det är nu, tycker jag själv att runt en kvart duger bra. Värmaren drar ca 6 dl diesel per timme.

Kostnaden per W räknat blir ungefär densamma för el som för diesel. Men jag skulle tippa på att dieselvärmaren vinner totalt just genom att köra på med mer effekt under kortare tid. Fast har du fri el på jobbet blir det förstås billigare att köra el där. Sedan är det ju inte miljömässigt särskilt bra att använda el för uppvärmning så länge åtminstone en del av elproduktionen är fossil. Om det är värme man vill ha är det mycket bättre att inte gå omvägen via el för bästa verkningsgrad.

Om du köper ett nytt batteri (där min rekommendation är densamma som wissels: Biltema AGM, max storlek som ryms) och har möjlighet att underhållsladda tror jag inte alls du behöver bekymra dig på den punkten. Batteriet är troligen utbytesmoget alldeles oberoende av om du använder det för värmarkörning eller inte och det kan vara klokt att byta innan du blir stående en kall vintermorgon.
Tack för det långa och bra svaret, ja det lutar åt ett nytt batteri, men ska testa lite, ska testa att ha underhållningsladdning på i natt ( 20.00 till 05.30) och se hur mycket watt som förbrukas.
Nu kanske du har en sådan effektmätare som man pluggar i uttaget, men man kan annars räkna fram Ampere med formeln I=P/U. I är Ampere, ström. P är Watt, effekt. (Det står på fläktar och annat hur mycket Watt dom är på) U är Volt, spänning. I detta fallet 230 Volt.
Insticksvärmare i motorblocket brukar vara på 500 Watt. Om du tänker dig att du vill ha en lite större kupéfläkt, så lägg dig inte på max 2300 watt, utan gå lite neråt så att du har en marginal om t.ex fläkten skulle börja kärva eller gå trögt. En elmotor som är gammal och trög drar mer ström än en ny och fräsch.
Då riskerar du inte att bränna säkringar direkt.
Rådlös skrev:Nu kanske du har en sådan effektmätare som man pluggar i uttaget, men man kan annars räkna fram Ampere med formeln I=P/U. I är Ampere, ström. P är Watt, effekt. (Det står på fläktar och annat hur mycket Watt dom är på) U är Volt, spänning. I detta fallet 230 Volt.
Insticksvärmare i motorblocket brukar vara på 500 Watt. Om du tänker dig att du vill ha en lite större kupéfläkt, så lägg dig inte på max 2300 watt, utan gå lite neråt så att du har en marginal om t.ex fläkten skulle börja kärva eller gå trögt. En elmotor som är gammal och trög drar mer ström än en ny och fräsch.
Då riskerar du inte att bränna säkringar direkt.
Använde en sån Bild batteritestare.

Ja motorvärmaren är av den typen som sitter i en vattensläng/värmer vattnet inget såndära värmeplatta.. Calix värmaren är på 550watt + kupefläkten 300watt =850-900watt totalt.
kicken skrev:Lite inne på ett sånt faktiskt, men passar det verkligen i Volvon,?
Inget speciellt med AGM-batterier allmänt eller med just Biltemas när det gäller yttre utförande. Följer standardmått. Inga konstigheter på någon annan front heller.

Om jag minns rätt är Biltemas AGM 95 Ah lika stort som ditt nuvarande på 90 Ah och det är vad både jag och wissel tycker du bör satsa på. Finns ingen anledning att stoppa i mindre med tanke på att prisskillnaden är så liten. Har själv kört med största möjliga AGM-batteri i min V70 -02 sedan jag köpte den för runt nio år sedan. Biltema sålde inga då så jag köpte ett Varta Ultra Dynamic just med tanke på värmarkörning, utan bekväm möjlighet till underhållsladdning i mitt fall. Det höll i sju år trots att det fick slita ont en hel del med värmaren. När det gav upp klämde jag i Biltemas motsvarighet istället.

I min V70 -15 sitter det för övrigt ett AGM-batteri som standard, dock lite mindre än det jag föreslår att du sätter dit.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]