Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MacL3an
Hej!

Det blir mitt första inlägg på detta fina forum, så hoppas jag inte gör bort mig. Tänkte byta till vinterdäck idag på min V70 AWD -06 men fegade ur pga kände mig inte säker var jag skulle placera domkraften/stöden. Har nu spenderat en timme med att söka igenom detta forum, övriga nätet och jämföra med min bil men jag blir inte klok. Även grannen, som nyss bytt däck, kikade men blev också osäker. Det hela känns lite pinsamt m tanke på att detta kanske är Sveriges mest sålda bil...

Först kikar jag i manualen som (bekant) ser ut så här:
Bild
Tyvärr anser jag denna bild vara alldeles för otydlig. Tittar jag under bilen finns det massor av platser som skulle motsvara denna "punkt".

Sen hittade jag denna bild i en annan tråd:
Bild
Men där punkt 1 är markerad på min bil tycker jag mest det är plast på min bil! Så misstänker att det rör fel årsmodell?

Jag har försökt ta bilder på min bil, men de blev tyvärr inte särskilt tydliga.
Tittar bakåt från framdäcket:
fram liten.jpeg
Tittar bakåt från främre hjulet
fram liten.jpeg (215.54 KiB) Visad 19956 gånger

Titta framåt från bakdäcket:
bak liten.jpeg
bak liten.jpeg (325.04 KiB) Visad 19958 gånger
Har hittat beskrivningar i text, men då jag tyvärr inte kan särskilt mycket om bilar säger ord som "bärarm bak", "länkarmsinfästning" och "subfram" mig inte så mycket. Finns det någon som orkar markera i mina bilder eller ta egna kort och visa var man bör placera domkraften/stöden på en V70N? Stort tack på förhand!
av DaddyTapir
Undrar om du har rätt instruktionsbok, jag har också en 2007:a awd och i den står det om olika lyftpunkter beroende på om bilen är awd eller ej. Jag kan försöka fixa en bild imorgon...
av MacL3an
DaddyTapir skrev:Undrar om du har rätt instruktionsbok, jag har också en 2007:a awd och i den står det om olika lyftpunkter beroende på om bilen är awd eller ej. Jag kan försöka fixa en bild imorgon...
Tack för svar. Tar gärna emot en mer beskrivande bild.
Hittade samma manual som jag har i bilen här: http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/58e6 ... tp8169.pdf
Bilden återfinns på sidan 165. Det står också "Om du lyfter bilen med en verkstadslyft av tvåpelartyp, ska de främre och bakre lyftarmarna sättas under lyftpunkterna på bottensvällaren. Se bild."
Har försökt googla mig fram till var "bottensvällaren" sitter/ser ut, men utan framgång.

Edit: Har dock precis hittat denna tråd m bra bilder:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=23294

De punkterna verkar jag hitta, men då är frågan var jag ställer pallbockarna?
av Dillen
Hej och välkommen! Jag lyfter med garagedomkraft+jack pad i lyftpunkterna avsedda för den medföljande reservdomkraften (de sjunker ner lagom i jack paden) och så sätter jag pallbockarna vid lyftpunkterna i den länkade tråden.
av MacL3an
Dillen skrev:Hej och välkommen! Jag lyfter med garagedomkraft+jack pad i lyftpunkterna avsedda för den medföljande reservdomkraften (de sjunker ner lagom i jack paden) och så sätter jag pallbockarna vid lyftpunkterna i den länkade tråden.
Tack! Ok, det låter ju som en bra variant. Men har du någon bild på var dessa lyftpunkter sitter?

I manualen står det bara att de finns på sidan av bilen:
Screen Shot 2016-11-06 at 23.21.12.png
Screen Shot 2016-11-06 at 23.21.12.png (183.2 KiB) Visad 19935 gånger
Och kikar jag på reservdomkraften ser det ju ut som att den ska sitta mot en "pinne", men tyvärr hittar jag inte denna punkt när jag kikar under bilen. ??:-/
av Dillen
Ja det stämmer att den ska sitta mot en pinne. Pinnarna sitter på fästen som sticker ut någon centimeter vid markering 1 i bilden i ditt första inlägg, du kan inte missa dem. Låter konstigt om du inte skulle ha dem. Tyvärr saknar jag bild för tillfället.

EDIT: Jag har dock inte AWD om det eventuellt innebär någon skillnad
av MacL3an
Dillen skrev:Ja det stämmer att den ska sitta mot en pinne. Pinnarna sitter på fästen som sticker ut någon centimeter vid markering 1 i bilden i ditt första inlägg, du kan inte missa dem. Låter konstigt om du inte skulle ha dem. Tyvärr saknar jag bild för tillfället.

EDIT: Jag har dock inte AWD om det eventuellt innebär någon skillnad
Gick precis ut igen och kikade och NU hittade jag pinnarna! Jag hade letat närmare hjulen. Jag tycker de verkar sitta förvånansvärt nära varandra och inte alls som på illustrationen i första inlägget? Pinnarna är där jag lagt vantarna:
2016-11-06 23.58.51 copy.jpg
2016-11-06 23.58.51 copy.jpg (208.09 KiB) Visad 19949 gånger
Den bakre pinnen är ju ungefär där bakdörren börjar, alltså nästan i mitten på bilen? Stämmer det?

Apropå placering av domkraft vs pallbock tänker jag att jag gör tvärtom mot dig, då jag saknar jackpad och därför får svårt att lyfta mot "pinnen". Pallbockarna har däremot en klyka som borde kunna hålla pinnen. Antar att det inte spelar någon roll.
av 2ägaren
Precis, i mitten av bilen. Lyfter du på bakre och är snabb och våghalsig så byter man med bara domkraft och ett lyft per sida.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag kör alltid bara med ett lyft per sida vid däckbyte. Mycket smidigt. Tror jag brukar använda främre fästet. Och inte bilens domkraft.

Men så fort jag ska stoppa in händerna under bilen åker pallbockarna fram.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]