Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har ett problem, köpte en V70 -07a i Mars i år . Nu när jag skulle besikta den upptäckte jag att det någon har bytt ut strålkastarna, från xeon till vanliga hallogen, nu blir bilen inte godkänd på besiktningen, måste jag byta ut allt och köpa nya xeoninsaser?
av Schmoyoho
Du skriver att /du/ upptäckte att bilen fått strålkastarna bytta. Har bilprovningen anmärkt på detta eller är det du som går händelserna i förväg? Vad jag hört så har bilprovningen inga uppgifter om huruvida bilen hade halogen, xenon eller LED från fabrik utan har bilen xenon t.ex så kollar man bara att höjdregleringen fungerar (strålkastarna dippar vid start). Halogen lyser ju bara rakt fram så om ljusbilden är okej kan jag inte tänka mig man skulle begripa att de är bytta. Kanske om det sitter några xenon-klistermärken om hög spänning på plåten ovanför kylaren i motorutrymmet?
av nets
Ja ljusen dippar när man startar , men sen går dom inte upp utan dom blir kvar där nere så man ser bara max 10 m, får upp felmeddelande strålkastarfel service erfodras, jag har varit till verkstad och det är dom som konstqterat att insatserna är utbytta
Användarvisningsbild
av joel80
Köpte du bilen privat eller av en bilfirma?
Användarvisningsbild
av joel80
När köpte du den? Dom kan inte bara svära sig fria.. Konsumentköplagen är rätt stark

Edit: Mars i år skriver du ju ser jag. :)

Om du påpekade felet inom 6 månader från att du köpte den ska det inte vara något snack om saken.
Dom ska åtgärda det utan kostnad för dig.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo såg det.. editerade ovan. :)
När upptäckte du felet? Det är ju typ precis på 6-månadersgränsen. Däremot har man 3 års reklamationsrätt, men du måste bevisa att felet fanns där vid kör. Vilket du ju i och för sig borde kunna göra då dom skyller på tidigare ägaren...

https://www.motormannen.se/radgivning/k ... lhandlare/
Kolla tredje punkten:
Bilen måste vara trafiksäker när den säljs, det vill säga den måste kunna klara en kontrollbesiktning utan anmärkning, om man inte kommer överens om annat vid köpet.

Du kan även läsa på lite här så du har koll på dina rättigheter:
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]