Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvokunniga

Jag har märkt ett mindre oljeläckage under motorn. Se bild.

Tips på var ifrån det läcker? Hur skall jag börja tycker ni? Byta packning? Bara täta?

Någon som även vet orsaken? Sliten bil helt enkelt?
Bilagor
image.jpg
Oljeläckage under motorn - s80
image.jpg (1.88 MiB) Visad 4688 gånger
Senast redigerad av 2 ryssvevolvon, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
Otroligt svårt att se källan till läcka på bild.
Oljan rinner ju neråt, och hamnar längst ner, även om läckan är högre upp.

Frågan är om det kommer ifrån drivaxelns packbox,(växellådsolja) eller högre upp på motorn, eller från vevaxeltätningen.
Hur ser det ut om du kollar runt drivaxeln? Lite oljesvett är att förvänta, men inte hängande droppar.
Drivaxelns packbox är en överkomlig reparation, som normalhändig kan fixa själv.

Är det från vevaxeln är det jobbigare.
Steg ett då, är att kolla om vevhusventilationen är ok.
Dvs inget övertryck i motorn när den är varm. Snarare lätt undertryck.
Övertryck kan pressa ut olja.

Är vevhusvent ok, och det läcker duktigt (pöl på marken), så blir det byta packboxen. =Växellåda och svänghjulet ner.
Inget för ovan mekare, och/eller utan grejer och bra plats att vara.
Kopplingsbyte så klart, och har bilen gått många mil kan det vara klokt att se över svänghjulet noga.

Räkna med ca 12,000kr (utan svänghjul) på mindre verkstad. Svänghjul =6500kr till.

Är inte läckan så stor, (inget, eller mycket lite på marken där den står) är det bara att köra, och hålla koll.
Det rullar massor av dessa bilar med läck där.
Torka bort oljan inför besiktning,.....host host...... ehhrm.....
Tack för svaret. Jag var dock otydligt med att ange att det är motorolja vi pratar om. Har märkt den senaste tiden att det är det som har börjat sina sakta men säkert, så påfyllning av motorolja har skett några gånger den senaste tiden.
Användarvisningsbild
av SRT
Hade samma form av oljeläkage under 2.5T motorn och eftersom kopplingen börjat bråka lite kall så fick jag för mig att slavcylindern höll på att ge upp.Den mindre lokala bilverkstaden ville inte ta tag i problemet när de ansåg att det var för mycket arbete med att släppa delar av framvagnen och riva ner växellådan från motorn så det fick bli en runda till Volvo.Allt som allt så byttes det då till en komplett koppling med alla runtomkring grejer inklusive slavcylinder samt en ny packbox när det visade sig vara denna som orsakat läkaget.Kostnad 16500:- Så blir det tyvärr när bilar konstrueras på ritbordet och sedan ska underhållas i verkligheten med allt vad det innebär.Synd man inte kan köra hoj året om och slippa dessa ibland pinsamma bilar.
hej, jag har precis dragit av drivaxeln då jag även bytte höger yttre drivknut i samband med foruminlägget (tur att jag inte han skruva tillbaka allt), så jag byter drivaxeln/vevaxel packbox fram, 105kr på mekonomen i närheten (volvo original artikelnummer: 6843481 samma för både vänster och höger fram), så inga problem att byta detta. Dock tror jag inte detta är riktigt problemet, även om denna gamla jag nu byter inte kanske håller helt tätt.

Vad är det för olja som droppar ut nu när jag plockar bort denna packbox? Och vart i bilen fyller jag på detta? Kanske lika bra att byta ut denna olja? Tips?
växellådsolja så klart. :roll: Vart sitter urtappningspluggen? Var sitter påfyllningen? Hur många liter skall in för en s80? Vilken typ av växellådsolja? Bilen har manuell växellåda. Tack på förhand.
av MickeM
ryssvevolvon skrev:växellådsolja så klart. :roll: Vart sitter urtappningspluggen? Var sitter påfyllningen? Hur många liter skall in för en s80? Vilken typ av växellådsolja? Bilen har manuell växellåda. Tack på förhand.
Påfyllning/nivå sitter vid drivaxeln på förarsidan.
Urtappning på samma sida nere.

Släpp Påfyllning/nivå pluggen FÖRST.
Får du inte upp den, är det ju tokigt att ha tappat ut oljan, eller hur?

Det är 2,1liter i M56 lådor.
Hej, det gick bra att tappa ut växellådsoljan. 24 hylsa med böjbar spärrskaft för den övre påfyllningspluggen och 24 ringnyckel för urtappningspluggen. Hissa upp bilen så du kommer under den. Max rattutslag höger, En hemmagjord påfyllningsslang av en halvmeter trädgårdsslang samt en tratt gör påfyllningen enkelt och man slipper ta av vänster framhjul. Biltemas Transmissionsolja 75w-90 synt för 109kr/litern (20161225) har nu gjort växellådan till en dans på rosor. :D
Tack för alla tipsen ovan!

Är det även 2.1liter för en V70 årsmodell 2001, 2.4, B5244S, 125kwh, manuell växel?
Bilagor
image.jpg
Ringnyckel och hylsa vid urtappning av växellådsolja
image.jpg (1.14 MiB) Visad 4619 gånger
image.jpg
Påfyllning av växellådssolja med trädgårdsslang
image.jpg (1.19 MiB) Visad 4616 gånger
Hejsan.
Så här några år efter när jag pysslar med andra arbeten (byte av kopplingslamell)* så skruvade jag ner svänghjulet och såg att oljeläckaget beror på att packningen (art nr 9458178) mellan motorn och svänghjulet var dåligt. :-o Se bilden.

Det är alltså motorolja som läckaget avser.

* för att byta kopplingslamell, måste du först skruva loss växellådan från motorn. Och för att komma åt denna packning jag skriver om, så måste du sedan plocka bort tryckplattan till kopplingen, kopplingslamellen och även svänghjulet.
778B9656-F1DE-4170-B310-93688CB3AB61.jpeg
Packning mellan motorn och svänghjulet s80
778B9656-F1DE-4170-B310-93688CB3AB61.jpeg (4.48 MiB) Visad 3430 gånger
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]