Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur mycket är normalt att dom främre bustningarna på länkarmarna ska flexa eller röra på sig på volvo v70 t5-05 när bilen står på marken och man rullar tex på väntser hjul med handen och växel i så rör sig den lite grann är det normalt har även brutit med ett bräckjärn och den rör på sig rätt lätt men den verkar inte vara sprucken, för att jag undrar är för att jag har klunkade ljud framifrån och ska besikta snart har kollat stabiliseringsstagen inget glapp där.
Bussningarna blir mjuka med tid och mil.
Ställ dig i uppförsbacke motor av och dra åt handbromsen.
Koppling nere så bara bakhjulen håller emot. En medhjälpare släpper handbromsen,och släpper upp kopplingen så framhjulen tar kraften istället, medan du utanför noterar hur mycket framhjulet rör sig i längsriktningen (i förhållande till hjulhuset).
Upprepa vid behov.
Samma sak med båda sidorna, samt man bör också kolla omvänt i nedförsbacke med samma princip.

Framhjulen skall inte göra sig märkbart framåt/bakåt i hjulhuset med den "lilla" belastningen.(mororbroms ettan) Då är bussningarna "trötta".
Det ar inte direkt svar pa fragan, men om dom framre borjar slita sig sa ar val dom bakre helt slut. Jag bytte lankarmen med en OEM Volvo med bade fram/bakbussning pa.
Alexas skrev:Kort svar: P2orna är kända för att äta framvagn. Så om det aldrig är bytt sedan 2005, byt! Det är inte många tusenlappar det handlar om. Ett par lemförder-länkar går på runt 2000 kr för båda från Tyskland.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Jag hittar ingen sida som säljer dom det är en speciell till t5 05-06 för att det är större bromsar jag har 316mm bromsar och länkarmarna jag hittar är bara till 305 det är inte likadana Styrstop på dom det finns inte på mekonomen eller ad bildelar / autodelar mm, volvo kostar dom 1726 st.
Arnold skrev:Bilen brukar dra år sidan när man bromsar om en länkarm är utsliten. Det är speciellt märkbart när man bromsar relativt hårt i höga farter. Det ska till ganska mycket glapp innan bilbesiktningen slår ner på länkarmarna. Det var i alla fall vad de sa till mig på besiktningen.
Bilen drar inget när man bromsar hårt med den
Jag såg på en parkering av en slump när frugan körde att framhjulet rörde sig framåt i startögonblicket. Då gjorde vi testet jag nämnde innan.
Märktes inget vid körning, inget klonk och gummibussningarna var inte ens brustna.
Men efter bytet upplevs den stummare.
Hjulinställning efteråt!
Köpte Mekonomens för ca 1200kr.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]