Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasH
När jag trycker ner bromsen och får upp ett bra tryck så låser sig bromsen fram. Jag har bytt bromsok och klossar samt luftat. När jag öppnar luftnippeln så släpper bromsen. När jag bromsar upp så att det blir rätt tryck så låser sig bromsen igen. Jag har fortsatt att släppa vid slagen och bromsröret och då släpper det igen. Bromsar och den låser sig. Släpper bromsröret vid abs hydralaggregatet och bromsen släpper. Hela tiden har motorn varit avstängd. Inget larm syns från abs enheten. Vad kan det vara för fel? Felet uppkom när vi skulle köra iväg efter att vi tidigare kört en kort sträcka. Verkstaden som håller på med volvo har inte hört talat om felet och vill därför inte lämna in där för det kan ju sluta hur som helst om de börjar att rota runt.
av svda
Det kan ju knappast vara problem med slangen om det släpper när man öppnar röret vid ABS-enheten. Kvar är väl bara fel i ABS-enheten eller huvudcylindern. Prova att lossa vid h-cylindern, släpper det då så får du fixa cylindern, i annat fall ABS-enheten.
av svanberg
Original bromsok? Bytade du bygeln också? Har sett ok som kilar sig på sned och inte går tillbaka. Ibland slitet eller icke Org ok. Även klossarna kan göra att oket inte går tillbaka. ;)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av TomasH
Inga problem med oket. Har köpt en hel enhet på skroten idag. Om inte ABS boxen är rätt så byter jag bara och sätter på den under den inköpta hydralaggregatet. Om det är fel på huvudcylindern borde fler än ett hjul strula. Två rör in från cylindern och fyra ut från hydralen
av Schmoyoho
Vet inte vad det innebär att bromsen släpper när man lossar på "slangen" men om det är något med ABS:ens ventiler så går ju de att provköra i VIDA, alltså öppna och stänga manuellt. Tror det står status också, alltså om den stängs och öppnats.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]