Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollehoff
Hej

Tänker köpa min första bil och har letat ganska länge ibland är jag lite sen med att ringa och ibland så är det nåt fel med bilen när jag kollar på den. Bilen ommer användas bara 1 gång i veckan för att handla och sånt.

Jag hittade denna Volvo S80 2,4 -04 för 42k

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1

I mina ögon ser den bra men vad vet jag :P Men när jag kollar på biluppgifter, så värderar de bilen till
Bilhandlarpris:
31 200 - 32 800 kr

Privatpris:
28 800 - 30 400 kr

Stämmer dessa priser om de gör det, då är det väl ganska mycket för 42k?

Tack
Användarvisningsbild
av wissel
Ser ju fin ut iaf. Har du kollat antalet ägare?
ge honom ett bud när du kollat igenom bilen på ca 35K.
Väldigt få antal mil är ju alltid positivt, sedan 140HK motorn är ju
kanske perfekt för ditt användningssätt!
av Ollehoff
wissel skrev:Ser ju fin ut iaf. Har du kollat antalet ägare?
ge honom ett bud när du kollat igenom bilen på ca 35K.
Väldigt få antal mil är ju alltid positivt, sedan 140HK motorn är ju
kanske perfekt för ditt användningssätt!
Hej,

Det står bara 1 ägare på bilen .

Om han vägrar sälja för 35k är det fortfarande bra köp för 42k?
Användarvisningsbild
av wissel
Beror förstås på skicket, men om den inte är EXTREMT välvårdad så lär han bli glad för 35 + -.
Akta dig bara för att pruta INNAN du gått igenom bilen noga som bara den.....gör en lista
med saker du hittar, prissätt vad det skulle kosta att åtgärda sedan ger du ditt bud.
visa säljaren din lista o gå igenom den tillsammans = vänlig o ärlig prutning brukar funka fint. :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Redan på bilden ser interiören ut att behöva ett par timmar med klädseltvätt och våtdammsugare.

Annars ser den inte ut som ett dåligt köp på pappret. Men som alltid med en begagnad bil vet man först efteråt om det var ett bra köp eller inte ;)
Användarvisningsbild
av Någonting
Kontrollera att kamremmen är bytt. Den ska bytas vi 16 000 mil eller 10 år (det som inträffar först) (18 000 mil på faceliftade versionen som kom 2005)
Användarvisningsbild
av frasse4
Tror priset kanske är lite i överkant om inte skatten är nybetald, bra däckmönster och så. Jag sålde nyligen min V70 -05 till en bilhandlare (ej inbyte eller köp av denne) för 40k. Så bilpriser ligger nog rätt lågt...
av LaRy
Jag har en likande Volvo, 1 år yngre, samma mil. Har ägt den i 11 år, varför byta? Har aldrig haft en bil med så lite problem. I och med denna modell var samtliga barnsjukdomar med S80 borta samt en del förbättringar i styrning m.m. gjorde bilen trevligare än föregångarna. Själv tycker jag att den blev betydligt snyggare. Tyst och bekväm. Enda nackdelen, det är lättare att parkera en pansarkryssare.
För ett år sedan uppdaterade jag med BSR trim till 188hk. Motoregenskaperna blev mycket trevligare helt utan något negativt. Definitivt värt pengarna.
Jag kan varmt rekommendera denna bil. Speciellt med 1 ägare. Men som tidigare sagts, kamremmen skall vara bytt p.g.a. ålder mer än 10 år.
Lättare att jobba med än V70 p.g.a. mer plats under huven. Lägre bensinförbrukning än V70 p.g.a. bättre aerodynamik. Min S80 har samtliga år gått igenom besiktningen utan anmärkning.
Bilen har ett enormt bagageutrymme, och fäller du baksätet kan man ta riktigt långa saker.
av LaRy
Valin, bara en liten synpunkt på 2,5T. Ju fler finesser, exempelvis turbo, desto fler felkällor, slangar, ventiler, slagg i ventilation m.m. Skall man shoppa 1 gång i veckan räcker 140hk.
Nu vill jag ej på något sätt påstå att 2,5T är en problembil, men en 2,4 l sugmotor har knappt något som kan spöka, den är tillförlitligheten själv. S80 med sugmotor har inga problem att komma över 200km/tim (äkta GPS mätning), vilket jag provat flera gånger i Tyskland. Jag har absolut ingenting emot hästkrafter.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]